חברה והשקפה
בפרשת העקידה
- י"ז חשון התש"פ
שאלה
איך זה יכול להיות שאבהם אבינו בעקדת יצחק אחרי שהקב"ה אומר לו לעקוד את יצחק. מגיע מלאך ואומר לו אל תעקוד ואברהם אבינו במקום להקשיב ישירות למה שהקב"ה אמר לו מקשיב למלאך והרי הקב"ה אמר לך משהו מה פתאום אתה מקשיב למישהו אחר? דבר זה מאוד תמוהה לי אשמח לתשובה בעניין
תשובה
שלום וברכה
הנה דברי הרש"ר הירש בראשית פרשת וירא פרק כב פסוק יא
יש משמעות בדבר, שה' שלח קריאה זו בידי מלאך, בעוד שבכל חיי אברהם דיבר אתו ה' בעצמו. די היה בשליחות מלאך לעצור מלבצע. גם בכך מרומז כל עומק הלבטים, שאברהם התנסה בהם. אילו היה זה מלאך שהביא לו את דבר המצוה: העלה את בנך לעולה, לא היה מאמין לו, - כה משוועת היתה הסתירה בין המצוה הזאת ובין הגילויים שגילה לו ה' עד כה, על כל הקשר הדברים, ובמיוחד בדבר יצחק. לביטול מצות העקדה די היה בשליחותו של מלאך. לשם הבנת טעמו של ביטול זה, ולשם הסברת כל מצות העקדה כנסיון, שמי שגילה את נכונות רצונו לקיימה כבר עמד בו - לשם כך לא היה צורך בהתגלות יוצאת מן הכלל; ביטול זה השתלב יפה עם כל מה שאברהם ידע בלאו הכי.
בהצלחה,
בנימין שמואלי
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il