חברה והשקפה

יסורים

  • כ"ו חשון התש"פ
אא

שאלה

שלום כבוד הרב,
אדם לפעמים מקבל יסורים בעולם הזה, אז לפי התורה/אמונה הוא צריך לעשות חשבון נפש, ואחרי והוא עשה חשבון נפש ולדעתו הבעיה לא אצלו אז אומרים שאדם בא לתקן דברים מגלגולים קודמים-אבל, סליחה, אבל מה אני אשמה שהגלגול הקודם שלי עשה כך וכך ואני בגיל 20 סובלת מכאלה ייסורים ?! אני אפילו לא יודעת מיהו הגלגול הקודם, לא מכירה אותו, למה ה עשה ככה? לפחות שהיינו יודעים זה היה עוזר לקבל באהבה, ואז שמעתי ש 90% מהנשמות של הבנות זה נשמות חדשות, אז אולי הנשמות החדשות היו פעם ואנחנו כבר גלגולים?כי עשיתי חשבון נפש, ואחרי הכל יש תפילה אז התפללתי מלא וגם צריך להמשעך להתפלל אבל זה גם פחיד כי אדם שמתפלל ומתפלל אז אי אפשר לדעת אם זה לטבתו ולפעמים ה נותן את מבוקשו ואם זה לא יהיה לטובתי? אבל אני ממש לא יודעת מה לעשות אני מתפללת אבל לא יודעת מה הולך שם בשמיים ואני רוצה רפואה, אז מה אני יבקש? בכלל זה נכון על הנשמות?
אשמח לתשובה.
תודה רבה.

תשובה

שלום וברכה,

 

הקבלה מסבירה לנו שאיננו אדם נפרד מהגלגול הקודם שלנו, אלא אנחנו עצמנו הגלגול הקודם שלנו. כלומר, אנו ממשיכים בדיוק מאותה נקודה רוחנית שבה סיימנו - מבחינת עבירות, רצונות וכו'. פירוש הדבר שאם אדם שמר על השבת בגלגול הקודם, לא יהיה כל קושי לשמור שבת בגלגול הבא, ויזכה מיד להנות ממנה. לעומת זאת אדם שנכשל פעמים רבות בלשון הרע יצטרך להמשיך ולהתמודד עם מידה זו עד שיתקנה.

אנו היינו ונשארנו מי שאנחנו, אך תמיד יש לנו בחירה לתקן את דרכנו ולשנות את מזלנו. כך אמרו חז"ל, שתפילה תשובה וצדקה מעבירין את רוע הגזירה.

 

הקב"ה כמובן חכם לאין שיעור יותר מאתנו, ויודע את מה שאנחנו לא יודעים וגם לא מסוגלים להבין בעולם הזה. רק בורא אינסופי מסוגל לברוא יקום כל כך גדול, וגוף כל כך מתוחכם. הוא יודע את העבר ההווה והעתיד, וכל מה שקורה בעולם. הוא מי שברא את כל תכונות הנפש שלך, את האינטליגנציה שלך, את הכשרונות שלך, את הרצונות הפנימיים ביותר שלך, את המחשבות שלך, הרגשות שלך, וכל מה שקיים בעולמך. והוא יתברך בחר לברוא אותך ולהוריד אותך לעולם הזה, ונתן לך את הגוף הזה, ואת החיים האלה, כי הוא יודע שהמסלול הפרטי שהטווה לך יוביל לבסוף לטובתך. עלינו רק להאמין ולבטוח בו שעושה הכול בחוכמה ולטובה.

 

לגבי שאלתך השנייה,

הקב"ה רוצה שנתפלל, ולכן נתן לנו נסיונות של מצוקה ורצון להתפלל אליו. אך צריך תמיד לבטוח בקב"ה שעושה הכול לטובה, ולפעמים מעכב לטובה, אך התפילות אינן הולכות ריקם. הקב"ה רוצה שנתפלל, כי התפילה היא התיקון הרוחני שלנו. 

 

תורתנו הקדושה מלמדת את היהודי הדרכה בחיים (ספר דברים יח, יג): "תמים תהיה עם ה' אלוהיך". עלינו לצפות לה' בתמימות, ולא לעשות חשבונות עמו, אלא לבטוח בו בכל מצב שרוצה את טובתנו, גם כשכואב, ובכל זאת לבקש כילדים כי ה' שומע תפילה ורוצה לתת לנו טוב נגלה.

 

יש להבין שהתפילה היא צורת הבעה של ביטחון בכך שהקב"ה שולט במצבנו, ויכול לשנותו בכל עת כפי רצונו הטוב. ויש בה זיכוך לנשמה המתקשרת ליוצרה.

הקב"ה הוא שמאותת לנו על הצורך להתפלל מתוך המחסור. אין הוא דומה לאדם ש"משתעמם" או "מתעייף" לשמוע אותך, אלא בדיוק להיפך, הקב"ה קרוב למי שקוראים לו באמת. 

אנו יודעים שתם הצורך הרוחני להתפלל בעניינים גשמיים - רק אם התמלא מבוקשנו, או אם איננו מרגישים עוד בצורך לאותו דבר שחסר לנו. כל זה מתייחס לעניינים גשמיים, אך על עניינים רוחניים צריך להתפלל כל הזמן.

 
אנו מבקשים להיפטר מן הסבל - כי הוא מקשה עלינו לקיים את המצוות. אך הקב"ה יכול לתת טוב נגלה וטוב נסתר. יש הרבה מחסומים שהתפילה היא זו שפותחת אותם. והקב"ה נתן לנו את הכח להתפלל כדי שנשיג את התיקון המיועד לנו, וכך יפתחו השערים להשגת טוב נגלה.

 

אך כמובן שיהודי צריך לקבל ייסורים באהבה או לפחות בהכנעה - כי הם נועדו לטובתו הרוחנית. אך אין הדבר סותר שיחד עם זאת גם נבקש מהקב"ה שיקל את הייסורים וימיר אותם בתפילות ועמל התורה, כדי שייאפשר לנו לעבוד אותו בנוחות ולהגדיל את שכרנו הרוחני בעסק התורה והמצוות. הרבה פעמים תפילה מלהב מזככת את הנשמה - ובדרך זו מסירה את הצורך באותם ייסורים.


למה הקב"ה רוצה שנתפלל?
 
אם הכל לטובה - אז למה צריך להתפלל?
 

בעז"ה תזכי לרוב נחת בעולם, ועוד תראי את אהבת ה' בחוש.

 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:גלגוליםייסורים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה