חברה והשקפה
מדרש על הלבנה ובחירה לאדם הראשון
- ט' כסלו התש"פ
שאלה
שלום וברכה
יש לי 2 שאלות חשובות מאוד בשבילי:
1) לגבי המדרש על הלבנה שנתמעטה, אני לא הבנתי כל כך - האם יש ללבנה בחירה חופשית לקטרג או לקנא? הבנתי מהרב זמיר שיש בזה דברים ברובד הסוד, אבל אם תוכלו להסביר לי את העניין הזה אשמח מאוד.
2) האם הייתה בחירה לאדם הראשון הרי זה היה לפני אכילת עץ הדעת, הבנתי שהייתה לו פשוט יצר הרע היה בחוץ ולא התערבב בו. אבל מה שמפריע לי שהרב צביאלי בן צור מארגון ערכים אמר לי בסמינר שלאדם הראשון לא הייתה בחירה ולא הבנתי אותו, אם לא הייתה לו בחירה אז העולם לא היה יכול להיות מתוקן, והפגם בבריאה היה נשאר בלי יכולת לתקן אותו. מה שאני מתכוון שזה לא היה אם כך, כי העולם נברא כדי שבני אדם יקבלו בשכר, והעולם נברא עם פגם בבריאה כדי שאני יעמוד בניסיון ויתקן את הפגם ואם לא הייתה לו בחירה חופשית אז אין זה ניסיון, אשמח לתשובה במקביל לתשובתו של הרב צביאלי בן צור. תודה מראש : )
תשובה
שלום וברכה
1. אור החיים בראשית פרק א
ולא יקשה לך מה משפט יערוך ה' לבני אלים יושבי שמים שיוצדק לומר עליהם שם אלהים הלא תמצא שאמרו ז"ל (חגיגה טו א) במעשה מט"ט שדנוהו לפני אלישע ומחיוהו שתין פולסי דנורא, וגם אליהו וכו' (ב"מ פה ב) וכמה משפטים לשרי מעלה, והגם שאין להם יצר, עם כל זה ימצא בהם הטעות, כי לפעמים לא יכוונו אל האמת וישגו, וצא ולמד ממעשה המלאך מט"ט ואליהו כי שגגו וכן יקר מקרה ויענישם ה' אפילו על השוגג מה שאין שופט במשפט זה ליושבי ארץ, ובזה יתאמת מה שפירשנו ונכון:
2. אין ספק שהיתה לו בחירה. כנראה דברי הרב בן צור לא הובנו נכונה.
בברכה,
בנימין שמואלי
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il