חברה והשקפה

השקפה והסתכלות תורנית לשפע בדורנו

  • י"ב כסלו התש"פ
אא

שאלה

שלום לכבוד הרב
אשרייכם הידברות פשוט אין מילים על כול הפעילות שלכם זה פשוט מטורף !
זכינו לחזור בתשובה בזכות הרצאות של הרב זמיר בטלויזיה ליפני כ 12 שנה ב"ה אני נשואי עם ילדים
שאלתי - איך על פי התורה הקדושה צריך אדם תורני שמנהל את חייו בצמידות להלכה שולחן ערוך וקיום אורך חיים של עבד ה צריך להסתכל על השפע
שיש בעולם בימינו כמעט בכול תחום -הטכנולוגיה \האוכל \ביגוד \מגורים \חשמל\רפואה ועוד כמעט בכול
תחום
אני מכיר ומזהה עם הרעיון שהשפע של היום ברובו הופך לפשע
אבל אני חושב על 50 או 100 שנה אחורה התא המישפחתי והפשטות היו מצויים מאוד
והיום נדיר למצוא את זה גם בתוך מחנה שומרי התורה והמצוות (תקן אותי אם אני טועה)
למשל ניהול כלכלי לרובנו יש מיונס בבנק והלוואת
בגלל שרוצים הכול והכול חדש וכולי ...
אני רוצה להגיע למצב שאני חי מימה שיש לי
(אני עובד לפרנסתי )ושמח בחלקי
וקובע עיתים לתורה לתפילה מתעסק בתכלית ושמח עם מה שיש לי בלי לרדוף אחר משהו שחסר לי והשפע היום מציב אתגר אדיר לעובד ה
אז 1. מה הדעת תורה וההסתכלות הנכונה על השפע בדורנו
ובמקביל
איך חוזרים לפשטות של פעם מה שיש לי אני שמח עם שאיפה נורמלית להתקדמות
ולא להתקדם ל"שפע" ולשקוע בחובות לבנקים !

תודה ישר כוח על הפעילות שלכם
תבורכו בכול הברכות הכתובות בתורה
 

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 כל הכבוד על תהליך ההתחזקות, אין ספק שבחרת בחיים.

ותודה על מכתבך, בעזרת השם נעשה ונצליח בפעילותינו למען ישראל.

 

לעצם שאלתך,

אין לרדוף אחרי מותרות מיותרים, כגון דירות פאר ומכוניות יוקרה, שהרי אלה מסיטים את עינינו מהתכלית החשובה ביותר של החיים. עובדה שכל רכוש שהשגנו סופו להתכלות, לבסוף כולנו מזדקנים ונפטרים מן העולם, ולא לוקחים איתנו דבר מלבד מצוות: "שבשעת פטירתו של אדם אין מלוין לו לאדם לא כסף ולא זהב ולא אבנים טובות ומרגליות, אלא תורה ומעשים טובים בלבד" (אבות ו, ט). 

עם זאת, נכון וראוי לחיות בצורה התואמת את מצב הרווחה שבדורנו. כך לדוגמה, לא נאכל לחם יבש וישן כשבמכולת מציעים לחם טרי וחדש, ולא נלך לשאוב מים כאשר הברזים מציעים לנו מים שאובים בקלות אל תוך ביתנו, וכיוצא בהם.

הרמב"ם כותב שבאחרית הימים נזכה לשפע גדול, אשר כל מטרתו להקל עלינו לעסוק בתורה ובמצוות ברווחה ובקלות. ברוך השם בדורנו אנשים לא נדרשים לעבודות שדה קשות, וגם לא לשאיבת מים וסחיבתן בכל יום. כל אלה מקלים עלינו לעסוק בתורה בצלילות וברווחה.

 
לגבי ההדרכה המעשית הנכונה באיכות חיים, אמרו חז"ל כלל שנכון לכל הדורות:
"לעולם יאכל אדם וישתה בפחות ממה שיש לו, וילבש ויתכסה במה שיש לו, ויכבד לאשתו ובניו יותר ממה שיש לו. שהן תלויים בו והוא תלוי במי שאמר והיה עולם" (חולין פד, ע"ב).

הגר"ח ויטאל ("שער המצוות", תחילת פ' עקב) כתב: "בענין מדת הנדיבות והוותרנות, ראיתי למורי (האריז"ל) שלא היה חושש בעצמו להתכבד במלבושים נאים יותר מדאי. גם במאכלו היה אוכל דבר מועט מאוד. אבל במלבושי אשתו היה זהיר מאוד לכבדה ולהלבישה והיה מפיק כל רצונה, אף אם לא היתה ידו משגת כל כך" עכ"ל".

 

אמרו חז"ל שכחלק מהחובות של בעל כלפי אשתו, צריך לשמחה בחגים וכדו' אף בתכשיטים, ויעשה זאת כל אדם לפי יכולתו הכלכלית. וכן עם בניו ובנותיו, לא ינהג אדם עמם בקמצנות באופן שייבשם לעומת שכניהם, אלא תמיד ישאף לממוצע - לא יותר מדי, ולא מעט מדי. לא עושר ולא עוני, אלא בינוניות חומרית.

רק ברוחניות צריך האדם לשאוף עד לפסגה, ולא לוותר כלל.

 

בנושא מינוס וחובות בבנק, הידברות מציעה הדרכה מעשית:

https://www.hidabroot.org/article/1125653

https://www.hidabroot.org/article/1126917 

 
בהצלחה בכל העניינים בעז"ה,
דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:נפילה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה