שאל את הרב - כללי

איך יבוא המשיח אם יש ירידת הדורות?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

אם בעבר, כשהעולם היה מושלם יותר, לא בא המשיח - איך הוא יכול לבוא בימינו (לפני הקץ כמובן)? הרי יש ירידת הדורות, אז איך יתכן שנגאל עכשיו אם בימי התנאים ושאר התקופות שהיו הרבה יותר טובות מעכשיו לא נגאלנו? הרי ר` שמעון בר יוחאי אמר שלא יהיה עוד דור כשלו, והנבואה אומרת שמשיח יבוא לפני הקץ רק אם נהיה צדיקים לגמרי או רשעים לגמרי, אז לעניות דעתי נפסלה האפשרות הראשונה. אז למה אנחנו מקווים עכשיו בעצם, שנהיה רשעים לגמרי? כי כל הזמן בהרצאות אומרים, וגם כאן בתשובות,שמשיח יבוא הרבה לפני שנת הששת אלפים, אז איך זה יתכן? תודה!

תשובה

שלום וברכה

משל נאה של החפץ חיים: לפי ההלכה, יהודי שנמכר לעבד עובד את אדונו במשך שש שנים, וכמבון שהמחיר ניתן מראש על שש שנים. אם העבד רוצה לצאת לפני כן, הרי שאם הוא רוצה לצאת אחרי שנת עבודה, המחיר שהעבד נדרש לשלם הוא הרבה - כ-84% מהסכום ששילמו בשבילו - אבל אם הוא רוצה להשתחרר שנה לפני הזמן, הוא נדרש לשלם סכום קטן - כ-16% מהסכום. ואילו אם ירצה לצאת רק אחרי שש שנים הוא לא יצטרך לשלם אפילו פרוטה.

והנמשל מובן. בני ישראל נשלחו לגלות לשיעור זמן ידוע להקב"ה, ככל שרוצים לצאת מהגלות מוקדם יותר - המחיר שנדרש עם ישראל לשלם הוא גבוה יותר, ככל שהזמן מתקדם לעבר הקץ הרי שרף המחיר יורד ויורד, עד שכשיגיע הקץ המחיר שיהיה עם ישראל נדרש לשלם יהיה אפסי, ולכן אנחנו שקרובים יותר לקץ מהדורות הקודמים המחיר הנדרש מעימנו להגיע לגאולה שלימה הוא נמוך יחסית. וזאת בנוסף למה שאנחנו מגיעים כעת לגאולה בצירוף כל הזכויות של הדורות הקודמים.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:משיחגאולה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה