תורה ומדע

סתירה בין הגמרא למציאות

  • כ"ז כסלו התש"פ
אא

שאלה

שלום כבוד הרב! לאחרונה נתקלתי בקטע גמרא ורמב"ם שאומרים שהשמש מסתובבת סביב כדור הארץ ולעומת זאת במציאות אנו רואים שכדור הארץ מקיף את השמש ולא להפך. אשמח לקבל תשובה במייל איך הגיוני שהמציאות סותרת את הגמרא.

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,

 

כתבת "במציאות אנו רואים שכדור הארץ מקיף את השמש".

חשוב לדייק ולומר, שתופעת היום והלילה לא נובעת מסיבוב כדור הארץ סביב השמש, אלא מתופעה שנוגעת לכדור הארץ עצמו - אשר מסתובב סביב צירו סיבוב מלא כל 24 שעות. 

העובדה שכדור הארץ מסתובב סביב השמש בחלל החיצון - אין לה למעשה השלכה על מציאותנו היומית, כלומר, אינה משפיעה על האופן שבו אנו רואים את גלגל השמש זורח ושוקע בשמים מדי יום ביומו. דומני שאין התורה נדרשת לציין עובדה רחוקה זו על מבנים של מערכות שמש וגלקסיות יותר משהיא צריכה לציין כמה נקודות יש לחיפושית סינית. הרי אין לאמירה מדעית כזו שום השלכה מעשית-אנושית.

 

זאת ועוד, אילו היתה התורה מתבטאת בצורה אחרת, היינו מפרשים זאת כטעות אנושית: זאת מאחר שהאדם ימשיך לתאר ולחשב את מהלך השמש כפי שהיא ניבטת לעיניו משמי כדור הארץ, למרות הכרת העובדות המדעיות על מערכת השמש והיקום. מסיבה זו, מדען ימשיך לומר שהיתה "שקיעה" והיתה "זריחה", למרות שיודע שתופעות אלו מקורן בסיבוב כדור הארץ סביב צירו, ואין השמש נעה כלל - אינה שוקעת או זורחת. כך המציאות ניבטת לעינינו, ולכן כך תמיד נתאר אותה בשפתנו המעשית.

 

התורה משתמשת בשפה אנושית, כי היא נועדה עבור בני אדם. כך אמרו חז"ל בפירוש, "דיברה תורה כלשון בני אדם", לכן תשתמש במושגים כמו זריחה ושקיעה. על דרך זו תהיה בנויה ההלכה המעשית לבני האדם, המדריכה אותנו לגבי מועדים ועניינים התלויים בזמן אנושי.

 

לעצם שאלתך -

הטענה שכדור הארץ נע סביב השמש או להיפך, בנויה על הנחות יסוד קודמות, שאין להם ערך אובייקטיבי לפי תורת היחסות. למעשה, תיאור כדור הארץ כמרכז היקום יכול להתפרש בכמה אופנים, גם מדעי וגם מוסרי. התייחסתי בהרחבה לנושא זה במאמרי:

https://www.hidabroot.org/article/194588

 

ראה גם - מה ידעו חז"ל על גודל היקום:

https://www.hidabroot.org/article/206143

 
בברכה,
דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:גמראחז"ל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה