חברה והשקפה

חילול שבת

  • ד' טבת התש"פ
אא

שאלה

שלום, קודם כל רוצה לשבח את האתר הזה! ממש נהנית להיות בו והוא נותן מענה להמון שאלות מעניינות.

ולהלן השאלה,
מי שמחלל שבת מתחייב הרי בכרת מהתורה למיטב ידיעתי, ועכשיו השאלה- זה לא קצת מוגזם מידי?
יש אנשים טובים שמנסים כל הזמן לעזור לאחרים והם יקבלו כרת בגלל שהם סחטו סמרטוט או חתכו טישו בשבת? יכול להיות שגם הבנתי את זה לא נכון אבל העלו את השאלה הזו בפניי ולא ידעתי מה לענות מאחר ואני יודעת שאלוקים הוא טוב וזה נראה לי קצת לא הגיוני שהמשוואה הולכת ככה.
תודה מראש!

תשובה

 

בס"ד
 
שלום וברכה,
 

בהמשך אתייחס לנושא העונשים.

 

אך תחילה יש להבין, מהו כרת?

כרת היא התנתקות מעם ישראל בעולם הבא: "ונכרתה הנפש ההיא מקרב עמיה" - כמובן אם חטא ואינו עושה תשובה.

כדי להיות חלק מעם ישראל, צריך לקיים את התורה שבזכותה עם ישראל קיים אלפי שנים ושומר על זהותו. כל הפוגע במסורת אבותיו ששמרה עליו, כורת במו ידיו את הענף שעליו הוא יושב.

  

ללא השבת - אין תורה ומצוות. עובדה שישנם גויים טובים בעולם, ואין הקב"ה מקפח שכר בריה. הגויים לא הצטוו על ברית מילה וכשרות ושבת, אלא די בכך שאינם גונבים ולא פוגעים זה בזה, נוהגים בנדיבות וכדו'.

אולם להיות יהודי היא דרגה אחרת בעולם של קיום הרצון האלוקי. התכלית למענה נברא העולם. חשוב שתקראי "מדוע לא מספיק להאמין בלב ולהיות אנשים טובים?"

https://www.hidabroot.org/article/237113

  

התורה היא היא שלימדה אותנו לנהוג בדרכי נועם ושלום, ואהבת לרעך כמוך, לא תשנא את אחיך בלבבך, גמילות חסדים, לימוד זכות ועוד. 

הנהגה זו טבועה עמוק בלב לבה של ההלכה, אפילו בדיני הענישה, אשר דורשים דיני ראיות מורכבים עד מאוד - כדי לא להגיע למצב של ענישה.

 

לכן, עוד לפני 2000 שנה דיווחו חז"ל כי בית-דין שהיתה הורגת אפילו רק פעם אחת ב-70 שנה היתה נקראת "בית דין קטלנית", כי הריגת חוטאים לא היתה מצויה ביהדות, ובתי דינים לא היו מוציאים אנשים להורג. רבי עקיבא אמר שאילו היו דנים דיני נפשות בימיו, לא היו מוציאים אדם להורג לעולם.
  

זאת מלבד העובדה שהריגת אדם לפי ההלכה דרשה לא פחות מ-23 דיינים, ועדות לא רגילה בכלל, שאפשרה לכל חוטא הזדמנות לשוב בתשובה. כלומר: ארבע מיתות בית דין נועדו רק לאדם מורד נדיר ומרושע עד מאוד שביקש לפרוץ גדר בישראל. זאת מכיוון שלפי כללי ההלכה כמעט ואי אפשר להרוג אדם מבחינה מציאותית, אלא אם הוא רוצה בכך עד מאוד, שכן התורה דורשת שני עדים שיראו את המעשה (כלומר בפומבי) וגם שתהיה התראה, פירושה מדהים: צריך לומר לחוטא את חומרת העבירה שבה הוא חוטא ואפילו אם שותק - אינו נהרג.
כדי להיהרג חייב לומר לעדים בלשון מרדנית זו: "אני יודע ועל מנת כן אני עושה!" - כלומר הנהרג בבית דין הוא אך ורק מסית ומורד אשר עובר עבירה חמורה לעיני כל על מנת לפרוץ גדר בישראל, אשר רוצה למות למענה. אלא שגם אז ההריגה לא היתה דבר פשוט לביצוע, כי היתה צריכה לעבור 23 דיינים - שהיו צריכים ללמד עליו זכות, ואף אז נדיר שהיה נהרג. נא לראות במאמרי:
https://www.hidabroot.org/article/103516
 
חז"ל אמרו שאחת הסיבות שבטלה הסנהדרין ובטלו דיני נפשות הוא  בגלל ריבוי החוטאים, שהרי מטרת התורה הוא לעשות גדר אך לא להרוג ולאבד ח"ו.
פירוש הדבר שהענישה על המצוות תיתכן רק במציאות שבה כל עם ישראל שומרים את התורה ומכירים בגודל חשיבותה, ואז כל הפורץ גדר דומה לבוגד במולדת - כמי שמשתף פעולה עם אוייבנו (או בהמחשה מודרנית יותר: מרגל או מי ששורף את דגל המדינה בחוצות העיר). אלא שגם אז לא היתה ההריגה פשוטה וקלה, כי דורשת התראה ומרידה יוצאת דופן כדי להגיע למצב של ענישה.
 

בברכה,
דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:כרתשבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה