חברה והשקפה

עשרת הדברות ועוד

  • ט"ו טבת התש"פ
אא

שאלה

שלום כבוד הרב,
איך ניתן לדעת שגם את שאר המצוות חוץ מעשרת הדברות הקב''ה ציווה את עם ישראל משום שהם לא נאמרו במעמד הר סיני ? ברור לי שלא היו מקבלים את 603 המצוות הנוספות אלא אם כן היה להם ברור שמשה רבנו הוא שליח ה' אבל בכל זאת היצר הרע כל הזמן שואל אותי את השאלה הזאת כאילו התשובה הזאת לא מספקת .. אם יש עוד הוכחה אני אשמח ,תודה מראש

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 

הדברה הרביעית בעשרת הדברות היא לשמור את יום השבת לקודשו, ונאמר בה שמחלליה מות יומת (ובהמשך למדים אנו כי ידעו בני ישראל שמקושש העצים חילל את השבת בפעולה זו). אך כיצד נדע איך שומרים את השבת, אם לא התורה שבעל פה אשר נמסרה מפי ה' למשה, היא אשר גילתה לנו את 39 המלאכות האסורות בשבת?

  

מומלץ שתקרא לפי סדר:

מה בעצם קיבלנו בהר-סיני? חלק א' - האם קורח קרא בתורה על כך שייבלע באדמה?
https://www.hidabroot.org/article/235818
מה בעצם קיבלנו בהר-סיני? חלק ב’ - מהי תורה שבעל פה, ומדוע נמסרה דווקא בעל פה?
https://www.hidabroot.org/article/236046
מהי בעצם תורה שבעל פה? חלק א' - קיבלנו תורה בהר-סיני, אז מנין הגיעו מחלוקות בהלכה?
https://www.hidabroot.org/article/236215
מהי בעצם תורה שבעל פה? חלק ב’
https://www.hidabroot.org/article/236789

 

התשובה לשאלתך היא שהקב"ה לא עושה טעויות. הוא יתברך התגלה למשה רבנו ושלח אותו לעשות את עשרת המכות במצרים, את קריעת ים סוף, להאכיל את ישראל במשך ארבעים שנה במדבר, והוא יתברך אשר נגלה לפני כל עם ישראל כדי להוכיח שמשה הוא עבדו הנאמן: "ויאמר ה' אל משה: הנה אנוכי בא אליך בעב הענן בעבור ישמע העם בדברי עמך וגם בך יאמינו לעולם" (שמות יט, ט).

 

הקב"ה ברא את העולם והוציא את עם ישראל בממצרים בנסים גלויים כדי למסור תורה לעם ישראל (ואכן מסר נבואות שהתגשמו לאורך ההיסטוריה, כמו הגלות, והאנטישמיות, והחזרה לארץ באחרית הימים - מה שמוכיח שליטה אלוקית בהיסטוריה).

הקב"ה לא היה בוחר בנביא אשר יטעה או ישקר במסירת דבריו. דבר זה נכון לגבי כל הנביאים בתנ"ך: "נביא אקים להם מקרב אחיהם כמוך, ונתתי דבריי בפיו ודיבר אליהם, את כל אשר אצוונו... אך הנביא אשר יזיד לדבר דבר בשמי, את אשר לא ציויתי לדבר, ואשר ידבר בשם אלוהים אחרים - ומת הנביא ההוא" (דברים פרק יח, יח).

 

קורח בא למשה בטענה שקרית זו, ואמר לו שהוא מתנשא על העדה וממציא מצוות מדעתו האישית. ה' עשה נס למשה, והרג את קורח ועדתו בדרך נס, כדי להראות לעם שכל דברי משה אמת:

 "אם כמות כל האדם ימותון אלה, ופקודת כל האדם יפקד עליהם - לא ה' שלחני. ואם בריאה יברא ה' ופצתה האדמה את פיה ובלעה אותם ואת כל אשר להם וירדו חיים שאולה, וידעתם כי ניאצו האנשים האלה את ה', ויהי ככלותו לדבר את כל הדברים האלה, ותיבקע האדמה אשר תחתיהם, ותפתח הארץ את פיה ותבלע אותם ואת בתיהם ואת כל האדם אשר לקורח ואת כל הרכוש..." (במדבר טז, כט).

 

אגב, כאשר משה מתחנן לה' שימחל לעם לאחר כן העגל, הוא מבקש:

"ועתה אם תשא חטאתם, ואם אין - מחני נא מספרך אשר כתבת!" (שמות לב, לב). כלומר, כל פסוק ומילה ואות בתורה נכתבו מפי ה' למשה, עד כדי כך, שמבקש משה מה' שימחוק את שמו מספר התורה - אם לא יסלח לישראל.

ובל נשכח כי משה רבנו לא נכנס לארץ ישראל, לאחר שטעה להכות בסלע במקום לדבר אליו.

 

בורא עולם קורא את כל הדורות מראש. מי שאכן מאמין שספר התורה ניתן מבורא עולם - כבר יודע שהתורה לא שונתה ולא נשכחה במרוצת הדורות, כי ה' הבטיח בתורתו: "כי לא תשכח מפי זרעו" (דברים לא, כא).
וכן גם הבטיחו הנביאים: "ואני זאת בריתי אותם, אמר ה', רוחי אשר עליך ודברי אשר שמתי בפיך - לא ימושו מפיך ומפי זרעך ומפי זרע זרעך אמר ה' מעתה ועד עולם" (ישעיהו נט, כא).

רק הבט וראה כיצד לאחר 2000 שנות גלות חזרו יהודים מכל קצוות תבל עם אותן תפילין, אותה ציצית, אותה שבת, אותו סדר פסח וכו' וכו'. כך שלא ניתן לומר שהתורה שבכתב או שבעל פה נשכחה ח"ו. לכן לא נמצא מחלוקת בגמרא האם תפילין צריכות להיות מרובעות או שחורות וכיוצא באלו השאלות. המחלוקות בחז"ל עוסקות תמיד בפרטים הקטנים, ולא בעיקרים שמוסכמים בפי כל. 

 

גם נבואות בתנ"ך שהתגשמו מוכיחות שהקב"ה שולט בהיסטוריה, ומצווה את עמו ישראל בכל דור ודור לשוב אליו ולקיים את תורתו הקדושה:

https://www.hidabroot.org/article/70498

 

לסיכום, אמליץ לך לחפש בגוגל את המילים "שיחה גורלית", ולקרוא חוברת קצרה שכתבתי בנושא אמונה, המתייחסת לרבות משאלותיך, ומיישבת את עיקרי האמונה בצורה מסודרת.

 
בברכה,
דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:עשרת הדיברותתרי"ג מצוות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה