תפילה וברכות
האם לומר הריני מוחלת וסולחת וכו’ אם יש אדם מסוים שלא סלחתי לו?
- כ"ב טבת התש"פ
שאלה
שלום כבוד הרב!
לפני 4 שנים עברתי משהו מאוד לא פשוט בחיי נפגעתי קשות מבן אדם נפשית ופיזית לא משהו שלדעתי יש עליו מחילה.. עשיתי הכל כדי לנסות לשכנע את עצמי שסלחתי יותר בשביל עצמי ושחרור הנפש שלי.. אך לצערי ככל שהזמן עובר רגשות כעס ושנאה צפות לי כלפי אותו אדם רשע וכל פעם שאני קוראת קריאת שמע שעל המיטה אני אומרת הריני מוחלת וסולחת אך בלב אני יודעת שלא סלחתי לאותו אדם ותמיד צף לי עוד יותר כעס כשאני אומרת הריני מוחלת וסולחת כי לא באמת סלחתי נכון יותר פשוט לא מצליחה לסלוח! רציתי לשאול אם זאת לא ברכה לבטלה להגיד הריני מוחלת וסולחת כשיש אדם אחד שאני לא באמת מצליחה לסלוח לו.. חשוב לי לציין שאני מכוונת תמיד שסלחתי לכל מי שפגע בי בחיי ושאני באמת לא רוצה ששום אדם יענש בגללי! ויש לי כוונה מאוד גדולה בברכה הזאת.. אך לא כלפי אותו אדם.. ועוד דבר שחשוב לי לציין!! שאני קיבלתי את אותו המקרה באהבה ובאמונה! ושאני יודעת שהקדוש ברוך הוא עושה הכל לטובה ואין לי חס ושלום איזה כעס אפילו קטן להשם יתברך כי בין כל הדבר הזה ראיתי המון ישועות והשגחה פרטית.. אך כלפי אותו אדם יש לי שנאה גדולה למרות שאני עובדת על עצמי מאוד ומנסה לשחרר את השנאה! כי אפילו המילה הזאת צורמת לי!
אשמח לתשובה! תודה מראש!
תשובה
שלום רב,
כל זמן שאת עדיין לא מסוגלת לסלוח לאותו אדם שפגע בך יש לדלג לגמרי על אמירת "הריני מוחלת וסולחת" בקריאת שמע על המיטה, וכמו שכתב רבי אליעזר פאפו זצ"ל בעל הפלא יועץ בספרו אורות אלים (מגילה דף כח עמוד א) שמי שאומר כן כאשר אין פיו ולבו שוין, חושש להם מחטאת, כי יאמר ה' הכהתל באנוש תהתלו בי (על פי איוב יג ט) ויקצוף אלוקים על קולה (על פי קהלת ה ה). ולכן לא יאמר נוסח זה עד כי יתן אל לבו ויגמור בדעתו למחול ולסלוח לחבירו.
וכן פסק האור לציון חלק ב' (פרק טו תשובה יג) שאין לומר הריני מוחל וסולח אם עדיין יש לו טינא על אדם מסוים, שכיון שאינו מוחל איך יאמר קטע זה, והרי כתוב "דובר שקרים לא יכון לנגד עיני" (תהלים קא ז), ואיך ידבר שקר לפני הקב"ה.
ב. כמובן ששווה מאוד להתאזר בעוז ותעצומות למחול ולסלוח לכל אדם, ועל ידי זה זוכים לדברים הרבה -
1. אריכות ימים, וכמו שאמרו במסכת מגילה (דף כח עמוד א) שאלו תלמידיו את רבי נחוניא בן הקנה במה הארכת ימים, אמר להם מימי וכו' ולא עלתה על מטתי קללת חברי וכו', והיינו כמו הנהגת מר זוטרא שכאשר היה עולה על מיטתו היה אומר מחול לו לכל מי שציער אותי. וכ"כ המשנה ברורה (סימן רלט סק"ט) על פי הגמרא הנ"ל.
2. למה שאמרו במסכת ראש השנה (דף יז עמוד א) כל המעביר על מדותיו מעבירין לו על כל פשעיו, שנאמר (מיכה ז יח) "נושא עוון ועובר על פשע", למי נושא עוון למי שעובר על פשע. ופירש רש"י: המעביר על מדותיו, שאינו מדקדק למדוד מדה למצערים אותו ומניח מדותיו והולך לו. מעבירין לו על כל פשעיו, אין מדת הדין מדקדקת אחריהן אלא מנחתן והולכת.
וכן כתב רבי יוסף יוזפא זצ"ל (נפטר בשנת שצ"ז) בספר יוסף אומץ (אות קעח) שימחול מלב ונפש קודם שישכב לכל מי שחטא לו, ואז גם הנושא עוון שהוא הקב"ה ימחול למי שעובר על פשע, דהיינו האדם על ידי וידוי בקריאת שמע.
3. להיכנס במחיצתו של הקב"ה, וכמו שכתב הקצור שלחן ערוך (סימן עא סעיף ג) על פי מסכת שבת (דף קמט עמוד ב).
ג. הדרך להקל על האדם למחול ולסלוח לכל אדם (חוץ מהאמור לעיל) היא על ידי שימת לב לדברי ספר החינוך (מצוה רמא) לגבי האיסור לנקום, וזה לשונו. משרשי המצווה, שידע האדם ויתן אל לבו כי כל אשר יקרהו מטוב עד רע, הוא סיבה שתבוא עליו מאת השם ברוך הוא, ומיד האדם מיד איש אחיו לא יהיה דבר בלתי רצון השם ברוך הוא, על כן כשיצערהו או יכאיבהו אדם ידע בנפשו כי עוונותיו גרמו והשם יתברך גזר עליו בכך, ולא ישית מחשבותיו לנקום ממנו כי הוא אינו סיבת רעתו, כי העוון הוא המסבב, וכמו שאמר דוד עליו השלום (שמואל ב' טז יא) הניחו לו ויקלל כי אמר לו השם יתברך, תלה הענין בחטאו ולא בשמעי בן גרא. ועוד נמצא במצוה תועלת רב להשבית ריב ולהעביר המשטמות מלב בני אדם, ובהיות שלום בין אנשים יעשה השם שלום להם.
ועל דרך זה ביאר רבי שלמה זלמן מלאדי זצ"ל באגרת הקודש (פרק כה) מאמר רבותינו זכרונם לברכה (יעויין מסכת שבת דף קה עמוד ב, ורמב"ם הלכות דעות פרק ב הלכה ג) כל הכועס כאילו עובד עכו"ם וכו'. והטעם מובן ליודעי בינה, לפי שבעת כעסו נסתלקה ממנו האמונה, כי אילו היה מאמין שמאת ה' היתה זאת לו, לא היה בכעס כלל. ואף שבן אדם שהוא בעל בחירה מקללו או מכהו או מזיק ממונו ומתחייב בדיני אדם ובדיני שמים על רוע בחירתו, אף על פי כן על הניזק כבר נגזר מן השמים, והרבה שלוחים למקום. ולא עוד אלא אפילו בשעה זו ממש שמכהו או מקללו מתלבש בו כח ה' ורוח פיו יתברך המחייהו ומקיימו, וכמו שכתוב "כי ה' אמר לו קלל", והיכן אמר לשמעי, אלא שמחשבה זו שנפלה לשמעי בלבו ומוחו ירדה מאת ה' ורוח פיו המחיה כל צבאם החיה רוחו של שמעי בשעה שדיבר דברים אלו לדוד, כי אילו נסתלק רוח פיו יתברך רגע אחד מרוחו של שמעי לא יכול לדבר מאומה.
שבוע מבורך ובשורות טובות,
הלל מאירס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il