הלכות ומנהגים
בדין יהרג ואל יעבור, האם מחויב להימלט כשיש באפשרותו?
- כ"ב טבת התש"פ
שאלה
יש לנו בתורה דין של יהרג ואל יעבור בשלוש הלכות חמורות.
שאלתי היא האם הדין אמור דווקא במקרה שבו אדם לא יכול להימלט מהמקום או להרוג את המאיים עליו?
במילים אחרות, האם יש מצוות חיובית להיהרג על קידוש השם, כמו שמשתמע מרבי עקיבא שהשתוקק לכך כל ימיו, או שזו רק אפשרות עדיפה על פני לעבור על איסור חמור, וגם רבי עקיבא היה נמנע ממיתה זו לו היה באפשרותו להינצל?
תודה
תשובה
שלום רב,
בעיקרון ברור שאם יש באפשרותו להימלט על נפשו, ולא לעבור על העבירה שרוצים לאונסו לעבור, ולא להיהרג, שמחויב לעשות כן.
ומכל מקום אם רוצה להחמיר על עצמו ולמסור נפשו לקדש השם ברבים שממנו ילמדו אחרים - לא נקרא מאבד עצמו לדעת.
מקורות: שו"ת שבות יעקב חלק ב' (סימן קו), הובא בפתחי תשובה יורה דעה (סימן קנז סק"ח).
בברכה,
הלל מאירס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il