אמונה

בחירה לצד החלטות ה’

  • ט' שבט התש"פ
אא

שאלה

שלום לכבוד הרבקצת קשה לי להבין כמה דברים אשמח שהרב יענה לי עליהם.דבר ראשון, אנו יודעים שכל דבר שקורה בעולם השם גזר שיקרה אך קשה לי להבין לפי זה מה שקרה בשואה.כל האנשים שנרצחו בשואה נגזר עליהם משמים למות והגרמנים הם רק אלו שביצעו ובחרו לעשות את הרע הזה, אך נגיד שהגרמנים לא היו עושים בחירה רעה כזאת, מה היה קורה אז האם כל היהודים האלה שנרצחו בשואה היו מתים בפתע פתאום כל אחד בדיוק באותה השעה שנהרג בפועל על ידי גרמני, והאם הוא היה מת באותה המיתה, ואם כן איך ? זה דבר שקשה לי להבין בשכל.דבר שני, עד כמה מה שקורה בעולם מוחלט בשמיים, האם כל נגיעה ודחיפה קלה מחבר הוחלט בשמיים שיקרה, והאם יש לזה גבול?דבר שלישי אדם שהמציא תרופה למחלה כלשהיא במה הוא הועיל הלוא חולה שהיה אמור למות ימות גם עם התרופה כי כך נגזר עליו וחולה שנגזר עליו לחיות יחיה גם בלי תרופה אז במה הועיל מפתח התרופה?
קשה לי להבין כיצד כל כך הרבה דברים עד הרמה הקטנה ביותר נקבעים שיקרו בשמיים, ובכל זאת לנו יש השפעה בעולם, איך זה מסתדר?

תשובה

שלום וברכה,

 

אמרו חז"ל, שמשמים מגלגלים חובה על ידי חייב, וזכות על ידי זכאי. כך לדוגמה, אדם שרוצה להזיק את חבירו - ה' יכול למנוע ממנו את ההיזק הזה, או לכוון את ההיזק כדי שיפגע באדם שני שהיה ראוי לנזק זה בדיוק. צדיקים שעמדו לפני קיסר רומאי שבא להורגם, אמרו לו: "אנו נתחייבנו כליה למקום, ואם אין אתה הורגנו - הרבה הורגים יש לו למקום (לקב"ה), והרבה דובים ואריות יש לו למקום בעולמו שפוגעין בנו והורגין אותנו. אלא לא מסרנו הקב"ה בידך אלא שעתיד ליפרע דמינו מידך" (תענית יח, ב) - כלומר, אם ה' בוחר שאדם כלשהו ימות, אז אדם זה ימות בכל מקרה, בין אם על ידי חבירו שבחר לרוצחו, או בין אם על ידי תאונה או מחלה וכו', ולאחר מכן ה' נפרע ממי שפשע.

כל אדם מקבל בדיוק את המגיע לו עד קוצה של שערה דקה: "אין אדם נוגע במוכן לחבירו... אפילו כמלוא נימא" (יומא לח, ב)
ה' מכוון את הבחירות שלנו, וה' הוא המאפשר לנו לבחור בין טוב לרע. אך אנו אחראים על המעשים שלנו כי בכוחנו לבחור אם להיות שליחים טובים או שליחים רעים.

אם הגרמנים לא היו בוחרים לפגוע בישראל, אז ה' היה משתמש בעם אחר שהיה בוחר לעשות זאת (לצערנו יש הרבה שליחים רעים להצר לישראל בכל דור), אחרת, היו מתים במגפה כמו 24 אלף תלמידי רבי עקיבא.

ראה בכתבה: מהו יחס היהדות לנאצים ימ"ש ובמה היו אשמים?
https://www.hidabroot.org/he/article/863

 

הקב"ה פועל בדרך הטבע. רופאים יכולים להיות שליחים טובים של הקב"ה כדי לרפא את מי שצריכים להרפא.

אלוקים ציווה בתורתו: "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם" (דברים ד, טו), ומכאן שציווה אותנו לדאוג לגוף והנפש שלנו. כלומר, זו היא מצווה מן התורה. ואמרו חז"ל בפירוש: "ורפא ירפא - מכאן שנתנה רשות לרופא לרפאות" (ברכות ס, עא).
על כן מוטל עלינו לדאוג לגופנו ונפשנו בדרך הרפואה המקובלת ולשמוע לעצת הרופאים כדי לשמור על גופנו ונפשנו, כפי שרצה ה' להנהיג את עולמו. כי ה' פועל ומרפא באמצעות הרופאים.

 

להשלמת התשובה, בבקשה ראה:

 
בחירה חופשית:
https://www.hidabroot.org/he/question/16738
https://www.hidabroot.org/he/question/116671
 
אם הכל משמים – זו לא אשמתי שאיחרתי לאוטובוס?
https://www.hidabroot.org/he/article/119350
  

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:גזירת שמיםבחירה חופשית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה