שבת

מה היתה כוונת ירמיהו כשהזהיר על טלטול בשבת?

  • י"ד שבט התש"פ
אא

שאלה

שלום, הבנתי כי כאשר עושים עירוב ליישוב הוא נהפך לרשות יחיד ולכן מותר לשאת דברים כיוון שכולם ברשות היחיד אולם בספר ירמיה יז כתוב: "כֹּ֚ה אָמַ֣ר ה' הִשָּֽׁמְר֖וּ בְּנַפְשֽׁוֹתֵיכֶ֑ם וְאַל־תִּשְׂא֤וּ מַשָּׂא֙ בְּי֣וֹם הַשַּׁבָּ֔ת וַֽהֲבֵאתֶ֖ם בְּשַֽׁעֲרֵ֥י יְרֽוּשָׁלִָֽם, וְלֹֽא־תוֹצִ֨יאוּ מַשָּׂ֤א מִבָּֽתֵּיכֶם֙ בְּי֣וֹם הַשַּׁבָּ֔ת וְכָל־מְלָאכָ֖ה לֹ֣א תַֽעֲשׂ֑וּ וְקִדַּשְׁתֶּם֙ אֶת י֣וֹם הַשַּׁבָּ֔ת... לְבִלְתִּ֣י הָבִ֣יא מַשָּׂ֗א בְּשַֽׁעֲרֵ֛י הָעִ֥יר הַזֹּ֖את בְּי֣וֹם הַשַּׁבָּ֑ת וּלְקַדֵּשׁ֙ אֶת־י֣וֹם הַשַּׁבָּ֔ת לְבִלְתִּ֥י עֲשֽׂוֹת־בֹּ֖ה כָּל־מְלָאכָֽה", אם כך למה ירושלים אשר מוקפת בחומה אינה נחשבת לרשות יחיד ועקב כך ירמיהו בנבואתו אוסר טלטול חפצים בה הרי היא מוקפת חומה כמו שכתוב בציטוט בשערי העיר? תודה

תשובה

שלום רב,

אזהרת ירמיהו לא היתה על טלטול בתוך חומות ירושלים, אלא על הכנסה והוצאה מהן, וכמו שכתב הרד"ק (ירמיה יז יט) ומה שאמר לו לקרוא בשערים, לפי שהיו מכניסין ומוציאין דרך השערים בשבת. ולא הזהירם אלא בהכנסה והוצאה דרך השערים חוץ לעיר, כי בעיר לא היו חייבים, כי ירושלים דלתותיה נעולות בלילה, ואין חייבין עליה משום רשות הרבים (עירובין דף ו עמוד ב). לפיכך אמר והבאתם בשערי ירושלים, לבלתי הביא משא בשערי העיר הזאת, ואמר ולבלתי שאת משא ובוא בשערי ירושלים. ומה שאמר ולא תוציאו משא מבתיכם ביום השבת, רוצה לומר חוץ לעיר.

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:טלטול בשבתירושלים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה