הלכות ומנהגים

מהו נוסח תיקון אלמנה?

  • י"ז שבט התש"פ
אא

שאלה

מהו נוסח תיקון האלמנה? תודה

תשובה

שלום רב,

בספר אמת ליעקב (להרב יעקב ניניו זצ"ל, דפים קיב-קיג) כתב, תיקון למי שנושא אלמנה להינצל מן הסכנה וכו' יתקבצו עשרה אנשים יראי ה' וכו', ואם אפשר שיהיו תלמידי חכמים מה טוב ומה נעים. ויעמוד האיש הנושא את האלמנה עם העשרה אנשים אצל האלמנה, וקרא עליה את הקריאה הזאת.

הנני עומד לפני קודשא בריך הוא ושכינתיה ולפני בית דין העליון והתחתון ולפני מורי ורבותי ואומר, ידוע ומפורסם כי כל איש מניח באשתו בביאה ראשונה רוחא, ואותו הרוחא נשאר בגוף האשה להיות בנין אב לכל הנולדים ממנה. והנה עתה אני רוצה וחפץ לקחת את האשה הזאת פלונית בת פלונית לי לאשה, וירא אנכי לנפשי שלא יזיקני או יקטרג עמי ההוא רוחא שהניח פלוני בן פלונית בגוף האשה הזאת פלונית בת פלונית, והקב"ה אינו חפץ בהשחתת עולם, ואינו חפץ לדחות נפש מפני נפש, כי אלקים חיים הוא מלך חפץ בחיים, ואינו חפץ להעניש לאדם בסיבת חבירו, כי כל שחבירו נענש על ידו אין מכניסין אותו במחיצתו של הקדוש ברוך הוא, כי הוא קל רחום וחנון ארך אפים ורב חסד ומרבה להטיב כי חפץ חסד הוא.

לכן אני שואל ומבקש מקודשא בריך הוא ושכינתיה ומתורתינו הקדושה ומבית דין של מעלה ומבית דין של מטה וממעלתכם שתצרפו עמכם קודשא בריך הוא ושכינתיה ובית דין העליון ובית דין התחתון, ותסכימו ותגזרו על ההוא רוחא שהניח פלוני בן פלונית בגוף האשה הזאת פלונית בת פלונית, שיסתלק ויצא מגוף האשה הזאת פלונית בת פלונית, וילך ויתחבר עם נפשו ורוחו ונשמתו במקום הראוי להם. ולא יהיה עוד לפלוני בן פלונית שום רשות ושליטה על האשה הזאת פלונית בת פלונית, ויסלק כל רשותו ושליטתו ממנה, ולא יהיה לו עוד בה שום רשות ושליטה על האשה הזאת כלל בשום צד ואופן שבעולם. 

וגם בכלל הגזירה שלא יקטרג עמי ולא יזיקני בשום נזק שבעולם לא בגופי ולא בנפשי רוחי ונשמתי ולא בממוני ולא בבני, ולא יהיה לו עמי דין ודברים לא בעולם הזה ולא בעולם הבא. ואל יגיע לי בסיבתו שום נזק ואונס והפסד בשום צד ואופן שבעולם. 

ובשכר זאת אני מתנדב מתנת ידי לצדקה (ויתן הצדקה תכף) למנוחת נפשו רוחו ונשמתו ובעד ההוא רוחא שהניח באשתו להעלותו ולחברו עם נפשו רוחו ונשמתו, ולפדותם ולהצילם מכל מיני עונשים ולהעלותם למעלה לגן עדן העליון להתעדן באפרסמא דכייא בעץ החיים ואכל וחי לעולם.

והשומעים יענו ויאמרו זה:

בצירוף קודשא בריך הוא ושכינתיה וברשות בית דין של מעלה וברשות בית דין של מטה וברשות תורתינו הקדושה וברשות סנהדרי גדולה וברשות סנהדרי קטנה וברשות הקהל הקדוש הזה, מסכימים אנחנו וגוזרים בכח תורתינו הקדושה על אותו הרוח שהניח פלוני בן פלונית נשמתו עדן בגוף האשה הזאת פלונית בת פלונית, שיסתלק ויצא מגופה וילך ויתחבר עם נפשו רוחו ונשמתו במקום הראוי להם, ויסלק מן האשה הזאת פלונית בת פלונית כל מין רשות ושליטה שיש לו עליה, ולא ישאר עוד לפלוני בן פלונית הנזכר שום רשות ושליטה על האשה פלונית בת פלונית כלל בשום צד ואופן שבעולם. 

וגם בכלל הגזרה היא על אותו הרוח של פלוני בן פלוני ועל נפשו רוחו ונשמתו שלא יהיה להם כח ורשות להזיקו לפלוני בן פלונית השם יחיהו וישמרהו בשום נזק שבעולם לא בגופו ולא בנפשו רוחו ונשמתו ולא בבניו כשיהיה לו, ולא בממונו ולא בכל אשר לו, ולא יגיע לפלוני בן פלונית בסיבת אותו הרוח של פלוני בן פלונית שום נזק והפסד ושום עונש בשום צד ואופן שבעולם, ולא יהיה עמו דין ודברים לא בעולם הזה ולא בעולם הבא. אמן נצח סלה ועד.

בשורות טובות,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:נישואיןתיקון אלמנה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה