שאל את הרב - כללי

מה המקור למשפט אין דבר העומד בפני הרצון?

  • כ"א שבט התש"פ
אא

שאלה

מה המקור ומה הפירוש למשפט הזה (אם יש לכך מקור כלשהוא או שזה סתם אמרה עממית) ואם למשל אני יש לי רצון חזק להגיש לבוס שלי מכתב פיטורין ולהפסיק לעבוד ויחד עם זאת לא רק שהמשכורת שלי לא תפגע בכהוא זה אלא גם תהיה עלייה במשכורת כמו"כ אדם שנשפט לעשר שנות מאסר והוא מאוד רוצה לחזור הביתה מיד לאחר המשפט ושאיש לא יטריד אותו בקשר לכך. תודה רבה לכם

תשובה

שלום רב,

יש משפט דומה לזה בזוהר הקדוש (פרשת תרומה דף קסב עמוד ב) כל מלין דעלמא לא תליין אלא ברעותא. וכתב בשו"ת באר שרים חלק ד' (סוף סימן מה) שדברי הזוהר הקדוש האלה הם מקור נאמן לפתגם הנ"ל השגור בפי כל. ע"ש. אולם פשוט שאין הכוונה שאפשר להשיג כל דבר גשמי בכוח הרצון, אלא שכל הישג בעולם תלוי קודם כל בכוח הרצון, וללא תנאי בסיסי זה לא יצליח להשיגו.

אמנם לגבי השגות בעבודת ה', מצינו משפט כזה בדברי הגאון הקדוש רבי שמואל בורנשטיין זצ"ל מסוכטשוב (נפטר בשנת תרפ"ו) בספר שם משמואל (פרשת תרומה שנת תער"ב בסופו) שכתב, הכל תלוי ברצון ואין לך דבר העומד בפני הרצון, וכל אחד מישראל יכול להגיע עד למעלה היותר גבוהה, וכמו שכתב הרמב"ם (פרק ה מהלכות תשובה הלכה ב) כל אדם ראוי להיות צדיק כמשה רבנו וכו'. ע"ש. וכן הוא עוד שם (פרשת צו שנת תרע"ה ד"ה בזוה"ק) שכתב, אך ידוע שאין לך דבר העומד בפני הרצון, ואם הרצון הוא חזק ואיתן הוא מפרק הרים ומשבר סלעים וכו'. ע"ש.

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:רצוןמקור

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה