העולם הבא"}

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בכל מקום והרצאה אנו נתקלים בנושא עולם הבא וכל מעשנו בעולם זה נועדו להכין אותנו לחיי הנצח בעולם הבא "התקן עצמך בפרוזדור כדי שתכנס לטרקלין" נאמר במקורותנו, שאלתי : נושא זה שכל מעשנו בעולם זה נועדו להכין אותנו לעולם הבא כל כך יסוד גדול ביהדות לא נזכר בתנ"ך ולא פעם אחת במפורש עם חשיבותו, ועוד ידוע לנו שבויכוחים בין הפרושים לצדוקים עלתה שאלה זו והמתנגדים אמרו כיצד אתם מכלים ימיכם בדבר שאין לו בסיס (כלומר שכל נושא העולם הבא לא בטוח כלל )(הציטוט לא מדויק מילה במילה אך הרעיון נכון) האם יתכן שכל ההבטחות לחיי העולם הבא נועדו כדי לשכנע אנשים לחיות בצורה מסויימת ולשמור את מצוות התורה כאשר בעצם שכרם הוא שהם מקיימים את מצוות הבורא שזה לא מעט(אני לא טוען חלילה שהיא לא טובה)ועל מנת שלא יחושו שהם מקריבים את חיי העולם הזה לטובת משהו שלא בטוח שקיים

תשובה

שלום וברכה

הנה הדבר מבואר בתורה, כמבואר ברמב"ן בפרשת אחרי וז"ל ותדע ותשכיל כי הכריתות הנזכרות בנפש בטחון גדול וראיה גדולה בקיום הנפשות אחרי המיתה ובמתן השכר בעולם הנשמות, כי באמרו יתברך ונכרתה הנפש ההיא מקרב עמה (במדבר טו ל), ונכרתה הנפש ההיא מלפני (להלן כב ג), יורה כי הנפש החוטאת היא תכרת בעוונה, ושאר הנפשות אשר לא חטאו תהיינה קיימות לפניו בזיו העליון ולכך הוא מפרש הנפש ההיא עונה בה (במדבר טו לא), כי העון אשר בה הוא יכריתנה: וטעם הענין, שלא הוזכר בתורה בפירוש ששכר הצדיק שתתקיים הנפש לנצח, כי נשמת האדם נר ה` אשר נופחה באפינו מפי עליון ונשמת שדי, כמו שנאמר (בראשית ב ז) ויפח באפיו נשמת חיים והנה היא נשארת לעולם בענינה ולא תמות, ואיננה מורכבת מארבעת היסודות שתפרד הרכבתה ותהיה לה סיבת הויה והפסד כמורכבים, אבל קיומה ראוי והוא עומד לעד כקיום השכלים הנבדלים, ולכך לא יצטרך הכתוב לומר כי בזכות המצות יהיה קיומה אבל יאמר כי בעונש העבירות תתגאל ותטמא ותכרת מן הקיום הראוי, והוא הלשון שתפסה בהן התורה "כרת" כענף הנכרת מן האילן שממנו יחיה שרשו .

עוד כתב בחזקוני וכן בעוד מפרשים וז"ל על הפסוק (דברים פרק ו כד) וַיְצַוֵּנוּ יְהֹוָה לַעֲשׂוֹת אֶת כָּל הַחֻקִּים הָאֵלֶּה לְיִרְאָה אֶת יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ לְטוֹב לָנוּ כָּל הַיָּמִים לְחַיֹּתֵנוּ כְּהַיּוֹם הזה ופי` החזקוני לטוב לנו כל הימים הכוונה לעולם הבא- לתמיד – לכל הימים . לחיתנו כהיום הזה - . ודבר זה תשובה לסכלות ולחוסר דעת המינין ששואלים לישראל למה לא פי` משה בדבריו לישראל שיירשו גן עדן והבאת העולם הבא אם יקיימו התורה.

תשובה לדבריהם הרי כאן בפירוש הזכיר שכר העולם הבא ומה שלא הרחיב להם בהרבה מקומות אלא בשכר הארץ ושלוות העולם הזה היינו כדי להשמיעם דבר השוה לכל אנשים ולנשים ולטף לחכמים ולשאינם חכמים כדי להמשיך לבם ליראה. וכמו כן מטעם זה לא הזהיר משה רבנו לישראל עונש גיהנם אם לא ישמרו מצות התורה אלא הזהירם עונש חי העולם הזה כמו שמפורש בפרשת בחוקותי ובפרשת תבא ובכמה מקומות אחרים וכתב בהגהות על ספר עקידת יצחק, בביאור יותר.

והסבה שרמזה התורה רק בכלל על השכר הרוחני הזה, מבלי באר אותו בפרטות ולהגיד לנו איכותו ומהותו הוא, מפני שכל עוד שהאדם מתהלך עלי ארץ במעטה גופו יוכל רק להשיג בכלל, שיהנה בצאת נפשו מבית חומד בעונג רוחני לעוה"ב, מבלי אשר יוכל להשיג מהותו ואיכותו, אם כם היו מבוארת לו בדברים הרבה, כי אחרי שאינו יכול להשיג בעודנו עלי ארץ מהות נפשו בהפרדה מהגוף איך יבין האופן שתתענג בו אז ע"כ הרחיבה התורה רק בסיפור פרטי השכר הגופני, המובנים לכל. ומתגמול הנפש הרוחני נתנה רק רמזים קטנים וסמכה על טוהר לב המאמין האמיתי שיתרחב לו הענין מעצמו ע"י השכלתו וקבלתו מהחכמים.

ואם יחשוב איש כי רק בעבור שקצרה התורה בהודעת ענין השארת הנפש נתנה יד ומקום לכופרים להכחיש בה, הלא נוכל להשיב לו כי אלה החטאים בנפשותם יכחישו גם אמונת השגחת הי"ת רצונו וידיעתו, אף שדברים האלה נתפרסמו בתורה במקומות הרבה למידי, סוף דבר ישרים דרכי ה`, ודברי תורתו, להולכי בתום לבם, ורק החפצים ללכת בשרירות לבם ובוחרים בהפקר המדות והמעשים מטים עקלקלותם. ועוד אומר שכיום שישנם כל כך הרבה עדויות על עניין חיים שלאחר המוות מסיאנסים ומוות קליני ועוד, אין כל ספק שעולם הבא קיים וישנו, ואשרי מי שיזכה בו.

בברכה - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה