חברה והשקפה

האם בתורה כתוב ש-ה’ הכתיב למשה את התורה .

  • ל' שבט התש"פ
אא

שאלה

רציתי לדעת האם בתורה כתוב שה' הכתיב למשה את התורה .
ידוע שמשה כתב את התורה אך אשמח אם אקבל את הפסוק המעיד על כך שה' הכתיב למשה את התורה.

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,

 
בתורה נאמר בפירוש שכולה נכתבה מפי ה' למשה מילה במילה (שמות, פרק לב): "וישב משה אל ה' ויאמר אנא חטא העם הזה חטאה גדולה ויעשו להם אלהי זהב. ועתה אם תשא חטאתם, ואם אין, מחני נא מספרך אשר כתבת. ויאמר ה' אל משה, מי אשר חטא לי - אמחנו מספרי".
פסוקים אלו לא מותירים מקום לפרשנות. על פי התורה, אלוקים ניצב מאחורי כתיבת כל התורה למשה, מחליט אלו שמות ומילים יופיעו בתורה, ואלו ימחקו ממנה. אלוקים הוא כותב ספר התורה - ומשה היה השליח לכתוב את דבריו.

(שמות, פרק לד, כז): "ויאמר ה' אל משה כתב לך את הדברים האלה, כי על פי הדברים האלה כרתי איתך ברית ואת ישראל". גם פסוק זה, כמו פסוקים רבים נוספים מלמד שהתורה נכתבה מפי ה' למשה.
נאמר למשה במפורש: "עלה אלי ההרה והיה שם ואתנה לך את לוחות האבן והתורה והמצווה אשר כתבתי להורותם". מכאן רואים שאת כל התורה, ההיסטוריה והמצווה - הכל ניתן למשה מן האלוקים.
(דברים, פרק לא, כו): "לקוח את ספר התורה הזה" - פסוק נוסף שמלמד שכל התורה היתה שלמה, ונמסרה מפי האלוקים למשה.
 
כמו כן, משה מעלה על הכתב את כל המצוות, הדינים והמשפטים בספר התורה:
(שמות, פרק כד, ג-ד): "ויבוא משה ויספר לעם את כל דיברי ה' ואת כל המשפטים, ויען כל העם קול אחד ויאמרו, כל הדברים אשר דיבר ה' נעשה, ויכתוב משה את כל דברי ה'".
(שמות, פרק כד, ז): "ויקח ספר הברית ויקרא באזני העם ויאמרו כל אשר דבר ה' נעשה ונשמע".
(שמות, פרק לד, כח): "ויכתוב על הלוחות את דברי הברית, עשרת הדברים...", (דברים, פרק י, ד): "ויכתוב על הלוחות כמכתב הראשון את עשרת הדברים אשר דיבר ה' אליכם בהר מתוך האש ביום הקהל, ויתנם ה' אלי".

והפסוקים על כך חוזרים שוב ושוב, באופן ברור ופשוט מאוד. לא מוזכר בכל המקרא כותב אחר מלבד משה, והמקרא חוזר ומדגיש שמשה צווה לכתוב את התורה והוא היחיד העוסק בכתיבתה. לפי המקרא, אין שום כותב אחר למקרא מלבד משה.
 
בסוף ספר התורה, לפני פטירת משה, מסופר כיצד נמסרה התורה לכהנים למשמרת לצד ארון הברית (דברים, פרק לא, כו). "ויהי ככלות משה לכתב את דברי התורה הזאת על ספר עד תומם, ויצו משה את הלוים נושאי ארון ברית ה' לאמור - לקח את ספר התורה הזה ושמתם אתו מצד ארון ברית ה' אלוהיכם והיה שם בך לעד".
 
עוד בתחילת ספר יהושע (המופיע בכרונולוגיה המקראית מיד לאחר ספר דברים) מצווה אלוקים את יהושע ללכת על פי ספר התורה שהכתיב למשה: "ויהי אחרי מות משה עבד ה', ויאמר ה' אל יהושע בן-נון משרת משה לאמור, משה עבדי מת, ועתה קום עבור את הירדן הזה... רק חזק ואמץ מאוד לשמור לעשות ככל התורה אשר ציווך משה עבדי, אל תסור ממנו ימין ושמאל, למען תשכיל בכל אשר תלך, לא ימוש ספר התורה הזה מפיך והגית בו יומם ולילה, למען תשמור לעשות ככל הכתוב בו, כי אז תצליח את דרכיך ואז תשכיל..." -אנו רואים שעוד לפני כיבוש הארץ, וכבר מימי יהושע, היתה התורה שלמה, חתומה וידועה בקרב עם ישראל.

למעשה, בכל התנ"ך מוצאים אנו את עובדת קיומו של ספר התורה מפי ה' למשה:
מלכים ב (כג, 25): "וכמוהו לא היה לפניו מלך אשר שב אל ה' בכל לבבו ובכל נפשו ובכל מאדו ככל תורת משה ואחריו לא קם כמוהו".
מלאכי (ג, 22): "זכרו תורת משה עבדי אשר צויתי אותו בחרב על כל ישראל חקים ומשפטים"
דברי הימים ב (כג, 18): "וישם יהוידע פקדת בית ה' ביד הכהנים הלוים אשר חלק ה' על בית ה' להעלות עלות ה' ככתוב בתורת משה בשמחה ובשיר על ידי ה'".
דברי הימים ב (ל, 16): "ויעמדו על עמדם כמשפטם כתורת משה איש הא-לוהים הכהנים זרקים את הדם מיד הלוים".
דניאל (ט, 11): "וכל ישראל עברו את תורתך וסור לבלתי שמוע בקלך ותתך עלינו האלה והשבעה אשר כתובה בתורת משה עבד האלהים כי חטאנו לו".
דניאל (ט, 13): "כאשר כתוב בתורת משה את כל הרעה הזאת באה עלינו ולא חלינו את פני ידוד אלהינו לשוב מעוננו ולהשכיל באמתך".
עזרא (ג, 2): "ויקם ישוע בן יוצדק ואחיו הכהנים וזרבבל בן שאלתיאל ואחיו ויבנו את מזבח אלהי ישראל להעלות עליו עלות ככתוב בתורת משה איש האלהים".
עזרא (ז, 6): "הוא עזרא עלה מבבל והוא ספר מהיר בתורת משה אשר נתן ה' אלהי ישראל ויתן לו המלך כיד ידוד אלהיו עליו כל בקשתו".
נחמיה (ח, 1): "ויאספו כל העם כאיש אחד אל הרחוב אשר לפני שער המים ויאמרו לעזרא הספר להביא את ספר תורת משה אשר צוה ה' את ישראל".

קל לראות שלפי התנ"ך, כותב המקרא היחיד הוא משה מפי הגבורה, ואין לו שותפים כלל במלאכת הכתיבה.
 

נא ראה גם:

https://www.hidabroot.org/question/171332

https://www.hidabroot.org/question/233997

https://www.hidabroot.org/article/219799

 

אשמח לעזור לך בכל שאלה.

  
בברכה,
דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:תורהכתיבת התורה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה