שאל את הרב - כללי

בית הלל ובית שמאי

  • י' אדר התש"פ
אא

שאלה

שלום כבוד הרב,
ממה נבעו המחלוקות בין בית הלל לשמאי כמו כן כל המחלוקות בית תנא קמה לבין שאר התנאים ששונים את המשנה? לדוגמא ראיתי שבית שמאי אומרים שיש לעשות בהבדלה קודם נר ואז בשמים ואילו בית הלל סוברים כי צריך לעשות בשמים ואז נר ולכן עלתה לי השאלה כיצד היו נוהגים הוריהם של התנא הלל והתנא שמאי ע''ה? כי אם היה להם את אותו המנהג אז איך פתאום הוא השתנה? תודה כבוד הרב, שבת שלום וחג פורים שמח!

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 
לגבי שאלתך על הנר, יש מחלוקת אם מצוות ההבדלה היא מדאורייתא או מדרבנן, כך שהמחלוקת על הנר הנו למעשה מחלוקת הראשונים שפסקו לראשונה הלכה זו לישראל - באיזה אופן ראוי לזכור את השבת ביציאתה:

https://din.org.il/2014/07/29/%D7%AA%D7%A4%D7%99%D7%9C%D7%94-%D7%A7%D7%99%D7%93%D7%95%D7%A9-%D7%94%D7%91%D7%93%D7%9C%D7%94-%D7%93%D7%90%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%99%D7%AA%D7%90-%D7%90%D7%95-%D7%93%D7%A8%D7%91%D7%A0%D7%9F/ 

 

 חשוב להבין שמחלוקות בנושאים אלה אין פירושם שיש רב שצודק ורב שטועה. אלא ישנו מושג של מצוות שהן לקולה ולחומרה, כך שהקב"ה נתן מראש אפשרות לחכמים להקל או להחמיר באותן מצוות.
יש מחלוקות רק בפרטי מצוות שבהם רצה ה' מראש שיחלקו בהם חכמים, ולכן נתן מקום לשני פירושים כדי שיוכלו להקל או להחמיר בהן. כמו להבדיל מחוקק שקובע בחוק שהעונש לגנב הוא בין 3-5 שנים, והשופטים בכל דור יכולים לחלוק ביניהם האם להעניש גנב לפי המקסימום או המינימום.
כשיש ספק בגמרא או במשנה או בין רבנים, פירוש הדבר שה' רצה שיהיה את הספק הזה כדי שיהיו שתי דרכים לקיים את התורה במצוות אלה. כלומר יש אפשרות מהתורה ללמוד את המצווה לחומרה ואפשרות לקולא. ושתי האפשרויות הן רצון התורה, ומשתמעות מהתורה. ובכל דור יכלו חכמים להקל או להחמיר ע"פ התורה ודרגתו של הדור. עם ירידת הדורות נדרשו חכמים לתקן תקנות וגזירות כדי לשמור על התורה (כך נאמר ע"פ התורה "ועשיתם משמרתם למשמרתי"). רצון התורה שיגדרו גדירות כדי לשמור על מצוותיה בכל דור, כי ה' קורא כל הדורות מראש. ולכן לא שייך לומר "טעות" בענייני הלכה, ומסיבה זו לא תשמע רב פוסק מעדה אחת שאומר לרב פוסק מהעדה השנייה שהוא חוטא וכופר חלילה. אלא שניהם חברים שאומרים "אלה ואלה דברי אלוקים חיים". 

 

מומלץ מאוד שתקרא בסדרת הכתבות הבאה לפי סדר:

מה בעצם קיבלנו בהר-סיני? חלק א' - האם קורח קרא בתורה על כך שייבלע באדמה?
https://www.hidabroot.org/article/235818
מה בעצם קיבלנו בהר-סיני? חלק ב’ - מהי תורה שבעל פה, ומדוע נמסרה דווקא בעל פה?
https://www.hidabroot.org/article/236046
מהי בעצם תורה שבעל פה? חלק א' - קיבלנו תורה בהר-סיני, אז מנין הגיעו מחלוקות בהלכה?
https://www.hidabroot.org/article/236215
מהי בעצם תורה שבעל פה? חלק ב’
https://www.hidabroot.org/article/236789
 

אשמח לעזור לך בכל שאלה.

 
בברכה,
דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:בית הללבית שמאי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה