הלכות ומנהגים

לגבי בחירה חופשית

  • כ' אדר התש"פ
אא

שאלה

כבוד הרב, שלום רב, אני אדם שומר תורה ומצוות, אדם מאמין מאוד, יש לי שאלה אחת שהולכת איתי הרבה מאוד זמן, וכנראה שאלה שכל אדם שואל, הוא העניין של בחירה חופשית, לא מצאתי עד כה ספר, פסקה, רעיון שמישהו חידד לי את הנושא, יש כל מיני סתירות, אני באמת רוצה להבין אם אני מחליט החלטה זאת החלטה נטו שלי, לדוגמא: ללכת להתפלל, לשמור על הלשון, לקום מוקדם בבוקר, או שזה החלטה של בורא עולם. נניח רב צדוק מלובלין גאון עצום, תקן אותי אם חס ושלום אני טועה, מאמין בעניין שהכל החלטה של בורא עולם, גם אם אדם נופל\קם זאת בחירה של בורא עולם ולא של האדם. אז העניין פה מאוד מורכב, או לדוגמא שהקב"ה הראה למשה רבינו בעתיד לבוא את רבי עקיבא שהוא ירביץ תורה בישראל, אז זה אומר שרבי עקיבא לא היית לו בחירה אם להיות רבי עקיבא או לא, עובדה שמשה רבינו ראה אותו מאות שנים לפני, וגם שאומרים לי בראש השנה בורא עולם חותם את כולם מה יעשה במהלך השנה, מה יאכלו, לאיפה ילכו...אז איפה הבחירה החופשית באמת?...אני באמת רוצה לדעת אם החלטה שאני מחליט, מעורבבת פה בחירה של בורא עולם.כי אם אני נופל למה שאקבל עונש עלזה?...זאת לא החלטה שלי...אני באמת רוצה להבין את העניין לעומקו. ועוד שאלה מאוד מאוד חשובה. המשפט: " בורא עולם לא יעמיד אדם בנסיון אם הוא לא יעמוד בו"...האם זה באמת נכון?...או שאדם חס ושלום מקבל נסיון, והוא פשוט צריך לחיות עמזה...לדוגמא: יש לי חבר בן 25 שלא עלינו ולא על אפאחד בעם ישראל אישתו נפטרה, אז דיברתי איתו והוא מרוסק, ולצערי כבר לא מאמין, האם הוא אדם שיכל לעמוד בנסיון כזה?...
השאלות שלי נובעות מהלב באמת...כדיי להבין באמת!

תשובה

שלום וברכה

כך הוא הדבר האמיתי כפי המבואר ברמב"ם ועוד.

הבחירה חופשית לגמרי בדברים רוחניים. כל חטא שהאדם רוצה לעשות הוא יכול לעשות וכל מצוה שאדם רוצה לקיים הוא יכול לקיים. במקרים בודדים הקב"ה אכן מחטיא אדם באונס ואינו יכול להתגבר על זה כלל ובמקרים אלו כמובן לא ייענש. דוגמא לכך היא מעשה יהודה ותמר ששם מבואר להדיא שהקב"ה אנס את יהודה ללכת לתמר למרות שזה היה נראה כחטא. 

כאשר מדובר בדברים גשמיים אין שום בחירה ואי אפשר לקבל יותר ממה שנגזר עלינו אפילו לא כמלוא נימא כל דבר ודבר שלא נגזר עלינו לא נקבל כלל וכל מה שנגזר נקבל.

בדברים של חטא שיש בהם פגיעה באחר כגון הריגת אדם מבואר באור החיים הקדוש שבעל בחירה יכול להזיק לאדם למרות שלא נגזר עליו כעת מוות אולם מבואר במקומות אחרים באור החיים הקדוש שהכוונה היא שאדם שיש לו חטא משפט מות וה' האריך אפו שישוב בתשובה שלימה ואז בעל הבחירה יכול להגביר עליו מידת הדין והאדם יהרג מוקדם מהמתוכנן כביכול.

אקוה שהדברים ברורים, אשמח לסייע עוד.

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:בחירה חופשיתגזירה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה