הלכות ומנהגים
כלים חדשים שלא זכור אם עשו להם טבילה, האם יש להטביל אותם שוב בברכה?
- כ' אדר התש"פ
שאלה
שלום רב,
האם סיר שהשתמשו בו להגעלת כלים לפסח, ואחר כך מחוסר ידיעה השתמשו בו לבישול תבשילים לפסח, ראוי להגעיל בו כלים לפסח שוב? או שיש להגעיל את הסיר?
ומה בנוגע לכלים חדשים שלא זכור אם עשו להם טבילה? האם יש להטביל אותם שוב בברכה או לא בברכה?
תודה!
תשובה
שלום רב,
1. נכון שסיר שעשו בו הגעלת כלי, צריך להגעיל אותו בעצמו אם רוצים להשתמש בו בפסח (משנה ברורה סימן תנב סק"י), אלא אם כן היו במים פי שישים כנגד כל הכלים שהוגעלו שם, שאז הוא לא טעון הגעלה (שלחן ערוך הגר"ז שם סעיף כג, הובא בכף החיים אות כג).
אולם גם אם הכינו בו תבשילים לפסח, זה לא מונע מלהשתמש בו להגעלת כלים בפסח הבא (יעויין ספר הגעלת כלים פרק ט הערה ח שהביא מספר מנהגי ירושלים, שהמנהג בעיר הקודש שהיורה שמגעילין בה רוב אנשי העיר, אין מגעילין אותה לא בתחילה ולא בסוף, אלא מניחים אותה כך עד שנה אחרת ומגעילין בה בלא הגעלת היורה תחילה. אמנם כשרוצים להשתמש בה בפסח לעשות בה החרוסת מגעילין אותה).
2. כלי מתכות יש לחזור ולהטביל, כי חיוב הטבלתם מן התורה, ובספק תורה יש להחמיר. ומכל מקום אין לברך על זה. אולם בכלי זכוכית אפשר להקל מעיקר הדין כי חיוב טבילתם רק מדרבנן, ובספק דרבנן הולכים להקל (יעויין שו"ת יביע אומר חלק ב' חלק יורה דעה סימן ט אות י), והמחמיר להטביל גם אותם ללא ברכה - תבוא עליו ברכה.
בברכה,
הלל מאירס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il