שבת

מה פירוש הכלל אין מוקצה לחצי שבת?

  • כ"א אדר התש"פ
אא

שאלה

שלום לרב,
האם מוקצה לחצי שבת זוהי רק קולא האומר שחפץ שלא היה מוקצה בכניסת השבת אם נהיה מוקצה ונפל ממנו המוקצה חזר להיות לא מוקצה או שמא גם לחומרה שאם חפץ היה מוקצה בכניסת שבת והפך לכאורה ללא מוקצה בכל זאת יקרא מוקצה כי אין מוקצה לחצי שבת?
אנא ענה לי במייל תודה

תשובה

שלום רב,

אין מוקצה לחצי שבת, פירושו, שכל דבר שהיה ראוי לטלטול בבין השמשות, ובמהלך השבת אירע בו דבר שגרם לו להיות מוקצה, ושוב נסתלק אותו דבר, שאין הוא מוקצה יותר.

לדוגמא צימוקים שהיו ראויים לאכילה בכניסת שבת, ואח"כ במהלך השבת ירדו עליהם גשמים ונתפחו עד שאינן ראויין לאכילה, ואח"כ זרחה עליהם השמש ונתיבשו עד שנעשו ראויין לאכילה, חזרו להיתרם הראשון, משום שבבין השמשות היו ראויים, ואין מוקצה לחצי שבת.

אולם כל דבר שהיה מוקצה בזמן בין השמשות של כניסת שבת, גם אם אחר כך נסתלק הדבר שגרם למוקצה, עדיין הוא מוקצה משום "מיגו (מתוך) דאתקצאי (שהוקצה) לבין השמשות אתקצאי (הוקצה) לכולי יומא (לכל היום)" (ראה שלחן ערוך סימן שי סעיף ג ומשנה ברורה ס"ק יד).

לדוגמא אם היו אפרוחים על גבי סל בבין השמשות של כניסת שבת, אפילו אם ירדו ממנו אח"כ, אסור לטלטל את הסל, כי היות שלא היה ניתן לטלטל את הסל בבין השמשות בגלל שהיו עליו בעלי חיים שהם מוקצה, ממילא יש לו דין מוקצה לכל השבת גם לאחר שירדו ממנו (ראה שלחן ערוך סימן שח סעיף לט ומשנה ברורה ס"ק קמח).

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:מוקצהמיגו דאתקצאי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה