חברה והשקפה

מדוע ההנהגה החרדית מתנגדת לגיוס תלמידי ישיבות אפילו בזמני מלחמות קיום?

  • כ"ז אדר התש"פ
אא

שאלה

התורה שלנו רוויה סיפורי גבורה, אומץ לב וחירוף נפש. עשרות ואף מאות מלכים, שרי צבא, נביאים ושופטים שנלחמו בשדות הקטל והקרב של ארץ כנען, מוזכרים בתנך.
משה רבנו זעם על השבטים שרצו להשתמט ממלחמה, דבורה הנביאה החרימה את המשתמטים, במשנה נאמר שאין פטור, כולם מחויבים לצאת למלחמה ו...אפילו כלה מחופתה (רמב"ם וספר החינוך).
אייך פתאום מה שברור כשמש ונאמר בפרוש פעם אחר פעם ע"י גדולי הנביאים וחכמי התורה, מקבל לפתע פרשנות אחרת ע"י הדור החדש ההנהגה החרדית?

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,

  

ראה בקובץ התשובות: "אתם שואלים - רבני הידברות משיבים":
https://www.hidabroot.org/article/45031

 

בתורה יש דיני צבא. נאמר בה במפורש: "כִּי יְהוָה אֱלֹהֶיךָ מִתְהַלֵּךְ בְּקֶרֶב מַחֲנֶךָ לְהַצִּילְךָ וְלָתֵת אֹיְבֶיךָ לְפָנֶיךָ וְהָיָה מַחֲנֶיךָ קָדוֹשׁ וְלֹא יִרְאֶה בְךָ עֶרְוַת דָּבָר וְשָׁב מֵאַחֲרֶיךָ. " (דברים כג, טו).

 

בצבא ה' היתה הפרדה בין גברים לנשים, ולא היה חילול שבת שלא לצורך, היו עוסקים בתורה וההנהגה היתה תורנית.

 

"וְיָסְפוּ הַשֹּׁטְרִים לְדַבֵּר אֶל הָעָם וְאָמְרוּ מִי הָאִישׁ הַיָּרֵא וְרַךְ הַלֵּבָב יֵלֵךְ וְיָשֹׁב לְבֵיתוֹ" (דברים כ, ח)

רש"י:  "הירא ורך הלבב" - רבי עקיבא אומר כמשמעו שאינו יכול לעמוד בקשרי המלחמה ולראות חרב שלופה רבי יוסי הגלילי או' הירא מעבירות שבידו ולכך תלתה לו תורה לחזור על בית וכרם ואשה לכסות על החוזרים בשביל עבירות שבידם שלא יבינו שהם בעלי עבירה והרואהו חוזר או' שמא בנה בית או נטע כרם או ארס אשה".

 

אם ההנהגה בישראל היתה חרדית כבימי משה רבנו והנביאים, ודאי שכל היראים לדבר ה' היו מצטרפים לצבא ה'.
  
לצערנו כיום אין די הערכה לבחורי הישיבות, ולא מכירים בכוחה של התורה, וזה הטעם שמנסים לגייס בכוח את כל לומדי התורה.
  
התורה קובעת "אלף למטה, אלף למטה!" (שליש לומדים, שליש בעורף, שליש למלחמה). ניתן להיות חייל בשטח וניתן לחיות חייל בצבא השם. כרגע יש מחסור חמור של חיילים בצבא השם. יש כיום 6 מיליון חילונים בארץ ישראל, אך רק פחות ממאה אלף אברכים שלומדים תורה כדי להגן עליהם... חסרים המון חיילים בצבא השם ולכן הסכנה גדולה. רוב עם ישראל אינו שומר מצוות, וגם לא חצי ממנו, אז אין מקום בכלל לשאלה לאיפה צריך לשלוח יותר חיילים.
זו גם הסיבה שהסכנה העומדת עכשיו לפנינו היא סכנה גרעינית - כי זוהי סכנה ששום צבא לא יכול באמת למנוע, רק השם לבדו - ורק תורתו תוכל להגן עלינו במצב המסוכן הנמצא לפנינו.

 

הרמב"ם (בהלכות שמיטה ויובל, פרק יג, הלכה יב) כותב, ששבט לוי אינו נלחם במלחמות ישראל, "מפני שהובדל לעבוד את ה', לשרתו ולהורות דרכיו הישרים ומשפטיו הצדיקים לרבים, שנאמר יורו משפטיך ליעקב ותורתך לישראל". [הרמב"ם כותב שלשבט לוי היה מצטרף כל מי שרצה ללמוד תורה.] .בספר הזוהר (במדבר קנ,א) מוסיף שגם שבט יששכר לא יצא למלחמה, אלא עסקו בתורה. לפי חשבון זה, שני שבטים מתוך שנים-עשר לא השתתפו בלוחמה באופן פעיל, אלא בלימוד התורה ובתפילה להצלחה בקרב. היחס הרצוי אפוא בין החיל הגשמי לבין החיל הרוחני, הוא שליש, או שישית. דומני שכל לומדי התורה במדינת ישראל, אינם מגיעים לכדי שישית מן החיל הלוחם, וא"כ לא ניתן לדרוש מהם לשנות את תפקידם ולנטוש את לימוד התורה, הנדרש מהם כשירות צבאי לאומי.

 
בימי התנ"ך כשהיה צבא, שליש מעם ישראל היה לומד תורה בעורף. האם שליש מעם ישראל לומד כיום תורה? ישנם יותר משש מיליון תושבים בארץ ישראל, ובקושי מאה אלף אברכים, ומצבם דחוק וקשה. אין ספק שכרגע חסרים חיילים בצבא השם, והרי הוא הצבא המגן ביותר עם על ישראל, כי בלי התורה אין הגנה לעם ישראל כלל.

גם הרב קוק כתב שאין להוציא תלמידי חכמים למלחמה: "תלמידי חכמים אסור ללוחצם למלחמה ואפילו אם מדובר במלחמת מצווה גדולה מאוד, ועל כך נענש אברהם אבינו מפני שלקח תלמידי חכמים למלחמתו נגד המלכים, אפילו שמן השמים הסכימו על מלחמתו" (מתוך אגרות הראי"ה, חלק ג, אגרות תת"י).
עוד כתב שם הרב קוק: "תלמידי החכמים העוסקים בתורה הם הם מגינים על הארץ ועוזרים להצלחת הנשק הלאומי, לא פחות וגם יותר מכל החיל הלוחם". וזו תשובה לכל הטועים בימינו שסבורים שנשק מגן יותר מלימוד תורה, או שלימוד התורה אינו מספיק להגנת ישראל.
 
בביאור למדרש רבה (פרשת נשא, פרשה ט, סימן ז') נאמר: "וכן אמר להם משה לישראל, בשעה שאתם יוצאים למלחמה הזהרו שלא יהיה בכם עון ניאוף, שאם יש עון זימה ביניכם, הקדוש ברוך הוא הנלחם לכם, הוא ישוב מאחריכם ואתם נמסרים ביד שונאיכם... אמר להם משה לישראל, הוו יודעין שאין הקב"ה מייחד שמו בישראל שהוא נקרא אלוהיך אלא בזמן והיה מחנך קדוש, ואותה שעה הוא משרה שכינתו ביניכם והוא מציל אתכם מיד אויביכם ומוסר שונאיכם, ההוא דכתיב מתהלך בקרב מחנך להצילך".
הצבא הליגיטימי היחיד במדינה יהודית הוא צבא השומר על חוקי ההלכה היהודיים. כתוב בפסוק "כל הירא ורך הלבב ילך וישוב לביתו", אומר שם רש"י "הירא ורך הלבב - מהעבירות שבידו" (כלומר כל מי שפוחד שבגלל חטאיו יכשלו במלחמה חוזר לביתו, ולא יצא למלחמה. רק הצדיקים ביותר יצאו למלחמה). כלומר הצבא היה החרדי ביותר שיש. רק אנשים שהיו בלי חטאים יצאו להלחם, ואין לשכוח שגם בתקופה קדושה זו כל שבט לוי נשאר ללמוד תורה! והנה בימינו רוב העם הינו חילוני ולומדי התורה הינם מעטים ביותר. לצערנו הצבא הנוכחי לא הולך בדרכה של תורה כלל (מנהיגות חילונית, נשים בצבא, חילול שבת, שחיתות בשלטון, גירוש, כוחי ועוצם ידי וכדו'). הצבא אינו נשמע לגדולי ישראל וחוקי ההלכה.

 

בעזרת השם המצב עוד ישתנה, ונזכה שעם ישראל ישוב בתשובה שלמה.

 

לגבי סמכות הרבנים להורות הלכה לדור.

התורה כותבת בפירוש שה' שם את רוח קודשו על חכמי ישראל: "וירדתי ודיברתי עימך שם, ואצלתי מן הרוח אשר עליך ושמתי עליהם" (במדבר יא, יז). המצווה לשמוע לפסיקת החכמים נמצאת בתורה:
"עַל פִּי הַתּוֹרָה אֲשֶׁר יוֹרוּךָ וְעַל הַמִּשְׁפָּט אֲשֶׁר יֹאמְרוּ לְךָ תַּעֲשֶׂה - לֹא תָסוּר מִן הַדָּבָר אֲשֶׁר יַגִּידוּ לְךָ יָמִין וּשְׂמֹאל" (דברים יז, יא)
 
והנהגה זו נאמרה בכל דור ודור: "ובאת אל הכהנים הלוים ואל השֹׁפט אשר יהיה בימים ההם, ודרשת והגידו לך את דבר המשפט" (דברים יז, ח-ט). "אל השופט אשר יהיה בימים ההם - אינך חייב ללכת אלא אחר בית דין שבדורך" (משנה עדויות א, ה)
 עוד נאמר בפירוש בתורה לשמוע להוראותם של זקני הדור: "שְׁאַל אָבִיךָ וְיַגֵּדְךָ זְקֵנֶיךָ וְיֹאמְרוּ לָךְ" (דברים לב, ז).
התורה מצווה: "וּשְׁמַרְתֶּם אֶת-מִשְׁמַרְתִּי" (ויקרא, פרק יח, ל), ולמדו מכאן חכמים: "עשו משמרת למשמרתי" (יבמות כא, א).
כידוע, מרדכי ועזרא הסופר תיקנו תקנות עוד בימי התנ"ך, בימי בית המקדש. עוד על סמכות חכמים מן התורה:

https://www.hidabroot.org/article/2587 

 

אגב,

המגזר החרדי מפעיל את ארגוני החסד וההצלה הגדולים ביותר בישראל - אשר מסייעים למיליוני חילונים ודתיים ללא הפלייה, ואין כמעט חילוני בימינו שאינו נעזר בארגונים כמו עזר מציון לפחות פעם בחייו. ארגונים כמו יד שרה וחסדי נעמי אשר חוסכים למדינה מיליוני שקלים בשנה, ותורמים מזון לאלמנות ויתומים ונזקקים מכל המגזרים וכל הערים בישראל.
המגזר החרדי גם מפעיל את ארגוני התשובה הגדולים ביותר בעולם, ופועל יותר מכל מגזר אחר להשבת יהודים לאביהם שבשמים, ובכך מראה על דאגה ואהבה לכל עם ישראל. ארגון הידברות מופעל בידי רבנים חרדים ובכל מעשיו מבקש להוסיף שלום ואהבה בישראל!

אנשים בטבעם מושפעים מאוד ממקורות האינפורמציה שלהם, ולכן עליך לשאול עצמך שאלה פשוטה, האם האתרים שבהם אתה קורא נאמנים בהצגת הציבור החרדי, המונה כיום קרוב למיליון יהודים בישראל?
 
כנגד העליהום שעושים השכם וערב נגד החרדים בתקשורת, הוקמו אתר הידברות וערוץ הידברות המגיעים לעשרות אלפי בתים בישראל, המראים את היהדות ביופייה, מסבירים נושאים שאינם מובנים לציבור (מעמד האישה ביהדות, תורה ומדע, צבא וכו'), וכן מראים שאנו שומרי המצוות - אנשים טובים וישרים אשר אוהבים את עם ישראל. לדוגמה "הידברות למען הקהילה - חלוקת סופגניות לחיילים":
https://www.hidabroot.org/video/99571
 

ראה עוד: "שיוויון בנטל התורה":

https://www.hidabroot.org/article/3692

 
בברכה,
דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:צבאחרדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה