חברה והשקפה
גדליה בן אחיקם
- כ"ח אדר התש"פ
שאלה
שלום כבוד הרב
עלו לי ולחברי כמה שאלות בנוגע לגדליה בן אחיקם.
1. מאיפה חכמים מסיקים שגדליה בן אחיקם היה צדיק בראש השנה יח?
2. האם הקריאה שלו לקבל את שלטון הבבלים היא לא נגד מצוות התורה שלא להמליך מלך זר בארץ ישראל?
3. למה כתוב כתוב בירמיה "וַיָּקָם יִשְׁמָעֵאל בֶּן-נְתַנְיָה וַעֲשֶׂרֶת הָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר-הָיוּ אִתּוֹ, וַיַּכּוּ אֶת-גְּדַלְיָהוּ בֶן-אֲחִיקָם בֶּן-שָׁפָן בַּחֶרֶב-וַיָּמֶת אֹתוֹ: אֲשֶׁר-הִפְקִיד מֶלֶךְ-בָּבֶל, בָּאָרֶץ."
הרי המילה ויכו לא מקבלת הקשר אחר במקום רצח? היא נותנת הרגשה של קרב ואכן המילה יכו כתובה הרבה פעמים בהקשר של קרב ולא רצח
דוגמא
"וַיַּכּוּ אֶת שְׁאֵרִית הַפְּלֵטָה לַעֲמָלֵק וַיֵּשְׁבוּ שָׁם עַד הַיּוֹם הַזֶּה"
אם זה אכן היה רצח למה שלא יהיה כתוב כמו ברצח הבל על ידי קין "ויהרגהו" או "הרג" כמו שכתוב כאשר הרג שאול את הכהנים?
"וַיְהִי בִּהְיוֹתָם בַּשָּׂדֶה, וַיָּקָם קַיִן אֶל-הֶבֶל אָחִיו וַיַּהַרְגֵהוּ."
"וַיַּגֵּד אֶבְיָתָר לְדָוִד כִּי הָרַג שָׁאוּל אֵת כֹּהֲנֵי יְהוָה."
בכבוד רב מודים מראש
תשובה
בס"ד
שלום וברכה,
1. זו לא הסקת מסקנות, אלא ידע היסטורי.
החכמים יודעים זאת מאותה סיבה שהם יודעים ששמואל הנביא היה נביא אמת - מפני שהם היו שם, והעבירו מסורת זו מדור לדור בנאמנות, רבנים לתלמידיהם. ראה כאן על סמכות החכמים:
https://www.hidabroot.org/he/article/2587
2. נביאי ישראל חזו את מלכות בבל ונבוכדנאצר, את הגלות וגם את נפילת שלטונם של הבבלים.
בתקופת גדליה בן אחיקם היתה גלות - עם ישראל לא היה בארצו (היו רק ששת אלפים אנשים בישראל עובדי אדמה), כך שלא היה שום מלך לישראל - גוי או יהודי. גם לא מלך בישראל מלך פיזי על כס מלוכה כלשהו.
כורח המציאות קבע שישראל בימי גלותם יהיו תחת שלטון בבלי (כשם שבתקופת אחשוורוש היו תחת שלטון פרסי). התנגדות לשלטונם היה בו סכנת פיקוח נפש, ולא זה היה רצון ה'.
3. הכאה היא פגיעה, אך כתוב שהוא מת מפצעיו: "וימת אותו". כנראה שלא מת מיד.
האריכות של הפסוק מעידה על חומרתו.
בברכה,
דניאל בלס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il