חברה והשקפה

קורונה

  • ו' ניסן התש"פ
אא

שאלה

שלום כבוד הרב,
איך אפשר להסביר את העובדה שהרבה חרדים מתים מהקורונה, ביניהם ראשי ישיבות אדמורים ודיינים....?לכאורה זה מציג תמונה הפוכה מהרעיון שבגינו הגיע הנגיף מלכתחילה...

תשובה

 בס"ד
 
שלום וברכה,

 

לא ראיתי נתונים על מיתות בציבור החרדי יותר מאשר בציבור הכללי, השם ירחם ויציל. 

בכל אופן אמרו חז"ל שכאשר יש גזירה על הציבור, "אין מלאך המוות מבדיל בין צדיק לרשע" (בבא קמא, דף ס, א). וההסבר לכך טמון בעובדה שכל ישראל אחים וערבין זה לזה.

 

 "אבל בציבור - כל זמן שעושין תשובה וצועקין בלב שלם הם נענים, שנאמר 'כה' אלוקינו, בכל קוראנו אליו' - דברים ד, ז". כך הבהיר הרמב"ם בהלכות תשובה (פרק ב, ח), ולימדנו כי אין הקב"ה מביא גזירה על הציבור, אם לא רבו עוונותיו על זכויותיו (הלכות תשובה, פרק ג').

 

איננו יודעים חשבונות שמים, אך אנו כן יודעים שהכול קורה בשביל ישראל, ובראש ובראשונה יודעי התורה שצריכים לחזק ולהתחזק בתקופות של גזירות קשות, במיוחד באחרית הימים. לכן התחזקות בציבור שומרי המצוות יכול להביא לביטול הגזירה.

 

כך לדוגמה, רבותינו לימדונו שיהודים רחוקים מזלזלים במצוות השבת - כאשר אנו שומרי השבת רפויים בשמירתה, כדברי רבי ישראל מסלנט שאמר כי רפיון בתורה בווילנא גורר חילול שבת בפריז. היהדות גילתה לנו שכל ישראל ערבים זה בזה, כאשר ההשפעה מתחילה מיודעי ה'. חשוב להבין כי ההתרשלות מתחילה בראש ובראשונה במחנה שלנו, יודעי התורה ושומריה, ומאתנו נפוצה אל הציבור הכללי.

 

וכך נאמר בתורה: "בצר לך ומצאוך כל הדברים האלה באחרית הימים, ושבת עד ה' אלוקיך ושמעת בקולו, כי א-ל רחום ה' אלוקיך, לא ירפך ולא ישחיתך ולא ישכח את ברית אבותיך אשר נשבע להם" (דברים ד, ל).

כיצד ניצלים מגזירות רעות? חז"ל מסרו לנו את המתכון המדויק להינצל מגזירות רעות: "שלושה דברים מבטלים גזירות רעות, ואלו הם - תפילה וצדקה ותשובה" (בראשית רבה, לך לך, פרשה מד), כך אנו קוראים במחזור התפילה לימים הנוראים: "ותשובה ותפילה וצדקה - מעבירין את רוע הגזירה".

קבלת קבלות במוקד הקורונה:

https://hidabroot.vp4.me/corona

ראה עוד בכתבה "כיצד מתמודים עם וירוס הקורונה":

https://www.hidabroot.org/article/1136031

בעזרת השם ניוושע בקרוב, ונזכה לגאולה ברחמים.

בברכה,
דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:חרדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה