הלכות ומנהגים
תשמיש המיטה בזמן קורונה
- ט' ניסן התש"פ
שאלה
האם צרת הקורונה יש לה דין צרת הציבור כגון מלחמה ושעת רעבון לגבי מצוות הבית - והאם יש הבדל בין שבת וימי חול. תודה
תשובה
שלום רב,
אין איסור תשמיש בימים אלו, ואין הבדל בין שבת לחול. וההיתר הוא גם למי שכבר קיים פריה ורביה, ואפילו שלא בליל טבילה.
מקורות: איסור תשמיש המיטה בשני רעבון נמצא בשלחן ערוך אורח חיים (סימן רמ סעיף יב). וכתב הרמ"א שם, והוא הדין בשאר צרות שהם כרעבון. ופירש הכף החיים (אות פה) בשם השיירי כנסת הגדולה (הגהות הטור אות ה) ששאר צרות הם כגון על הירקון ועל השדפון ועל החסיל והארבה והמזונות שכל אלו דומים לרעבון, אבל בצרות אחרות כדבר וכיוצא בהן שלא דומים לרעבון לא נאסר תשמיש המיטה. ולעומתו הביא מהעולת תמיד (אות ו) שפירש ששאר צרות היינו כל צרה שמבואר בשלחן ערוך (סימן תקעו) שגוזרין עליהן תענית (ומבואר בשלחן ערוך שם סעיף ב שגוזרים תענית על הדבר. ועיין שם ההגדרה מתי זה בכלל דבר). ושכן כתב הרב בית דוד (סימן צה). מיהו סיים שם השיירי כנסת הגדולה, שמספיק שננהוג כן בשני רעבון שמצינו איסורו מפורש בתלמוד, אבל בשאר צרות שלא מצינו איסורו מפורש בתלמוד שלנו אף על פי שנמצא כן בירושלמי, אנחנו על התלמוד שלנו סומכים. ושכן פסק הרב בית דוד שם.
עוד יש להביא מה שכתב רבי אליהו הכהן זצ"ל (נפטר בשנת תפ"ט) בספרו מעיל צדקה (סימן תקנ) על דברי הרמ"א הנ"ל, דמשמע שסובר דטעם האיסור בשני רעבון הוא משום שיש צער בעולם ואין ראוי שיזדווג עם אשתו, אולם הביא בשם המפרשים ז"ל שיש איסור רק בשני רעבון משום שהמשמש רעב מוליד בנים חלושי המזג שאינן בר קיימא. ואם כן כפי זה אין איסור תשמיש בזמן מגפה. ע"ש. ועיין בשו"ת ציץ אליעזר חלק י"ג (סימן כא אות יג) שכתב לסייעו מדברי הריטב"א בחידושיו על תענית (דף יא עמוד א).
בברכה,
הלל מאירס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il