הלכות ומנהגים
האם פירוק קומקום והרכבתו ע"י יהודי פוטר מטבילה?
- י"א ניסן התש"פ
שאלה
האם פירוק תחתית הקומקום ניתוק מגעי החשמל וחיבור מחדש מספיקים כדי שיחשב גמר מלאכה ע"י יהודי. תודה
תשובה
שלום רב,
נחוצים שני תנאים כדי שעצה זו תועיל:
1. צריך לפרק את הקומקום באופן שרק בעל מקצוע יודע להרכיב בחזרה, אולם אם כל אדם יודע להרכיב בחזרה אינו מועיל (יסוד עצה זו על פי מה שכתב החכמת אדם כלל עג סעיף יג, והובא בפתחי תשובה יורה דעה סימן קכ סק"א. וכן הוא בספרו בינת אדם שער איסור והיתר תשובה סו. וכ"כ עצה זו לגבי כלי חשמל בשו"ת קובץ תשובות חלק א' סימן ג אות ב, ובשו"ת מנחת שלמה חלק ב' סימן רנ אות ד, ובשו"ת באר משה חלק ד' סימן ק, ובשו"ת אבן ישראל חלק ט' סימן עב, ובשו"ת תשובות והנהגות חלק א' סימן תנ).
2. צריך לפרק ולהרכיב בכלי עצמו, כגון בגוף החימום, אבל בדברים שמחוצה לו כגון החוט או התקע, אין זה מבטל אות מתורת כלי, ועודנו חייב בטבילה (שו"ת מנחת שלמה שם, ושלחן ערוך המקוצר חלק ד' סימן קלח סעיף י).
בברכה,
הלל מאירס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il