שגיאות בכתבי קודש המתפרסמים באינטרנט

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

יש באינטרנט אתרים בהם ניתן לקרוא או להוריד כתבי קודש מצולמים בקובץ PDF, או כתבים שמישהו העתיק מילה במילה לדף אינטרנט, ואין הכוונה העתקה והדבקה של טקסט. אני קראתי למשל קטע מתוך הספר הקדוש רזיאל המלאך באתר מסויים ומצאתי שם הרבה שגיאות בהשוואה לספר המקורי, ולכן נשאלות השאלות הבאות : 1. האם זה חמור שספר קדוש שכזה מופיע לעיני המוני גולשים בעולם, אשר גם מחוסר ידע עלולים להדפיס את הדפים מבלי לדעת שיש כלל שגיאות 2. האם דפים שהודפסו עם שגיאות יכולים להזיק לגולשים ששומרים אותם בביתם 3. אם הועבר מסר בדבר אותן שגיאות לרב בעל האתר, האם עליו לתקן אותן 4. האם בעל אתר שכזה צריך כמו כן לפרסם הודעה באתר שלו, בדף הראשי, וליידע את הגולשים בדבר השגיאות בתודה רבה,

תשובה

שלום וברכה

אכן, פרסום דברי קבלה עמוקים לעיני כל מי שרוצה, יש בכך טעם לפגם, מכיון שהדברים נראים בוודאי גם לאנשים שאינם ראויים ללמוד את הרובד הכי נעלה בתורה הק`, מה גם שהדברים כפי שהם כתובים מתפרשים באופן שונה ועקום מהאופן הנכון שאותו אפשר לקבל רק מפי רב קדוש וגבוה משכמו ומעלה ביראת שמיים ובידיעת התורה.

הצגת הדברים בצורה סתמית מסוכנת, ואפשר להגיע מקריאה שטחית לאמונות לא נכונות, שזה דבר מאוד מסוכן ובפרט בענינים כאלה. בשולחן ערוך כתוב כי נהגו חשובים בעם ישראל לצום בכל יום שני וחמישי בשבוע על סודות התורה שנמסרו לחיצונים, ומה יותר חיצון מאשר האינטרנט הפרוץ. גם פרסום ספר רזיאל מתוקן למקור הנדפס לא ראוי, כמובן שהמפרסם דברים עם שגיאות מהותיות עושה עוול לחברה, ואם ברצונו לתקן זאת עליו ליידע את הצופים שיש שגיאות בדפים המוצגים, או לחלופין לכתוב בצורה ברורה את ההצהרה: `בלתי מוגה`.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה