חברה והשקפה

שאלה על בריאת העולם

  • י"ח ניסן התש"פ
אא

שאלה


שלום כבוד הרב, יש לי חבר שפחות מאמין ב ה' ואני מאמין ואני משתדל לשמור שבת ומצוות, אני וחבר שלי לפעמים עושים שיחות על דת ובאחת מין השיחות הוא שאל אותי שאלה ולא הייתה לי תשובה בשבילו. כיוון שכבודו בעברו היה מדען על פי ידיעתי אז חשבתי שאתה הרב הנכון לשאול אותו.
השאלה הולכת ככה:
שלום לכבוד הרב,
בחלק של היום הרביעי בבריאת העולם כתוב:
" וַיַּעַשׂ אֱלֹהִים, אֶת-שְׁנֵי הַמְּאֹרֹת הַגְּדֹלִים: אֶת-הַמָּאוֹר הַגָּדֹל, לְמֶמְשֶׁלֶת הַיּוֹם, וְאֶת-הַמָּאוֹר הַקָּטֹן לְמֶמְשֶׁלֶת הַלַּיְלָה, וְאֵת הַכּוֹכָבִים". כלומר למיטב הבנתי השמש והירח הם המאור הגדול והמאור הקטן בהתאמה. אך לפי שיקולים פיזיקליים כבידתיים, לא יכול להיות שהשמש נוצרה לאחר כדור הארץ כמו שלא יכול להיות שהירח נוצר לפנינו, שנינו היינו צריכים מסלול מיועד שיותאם לפי מסת הכוכב או כוכב הלכת ומהירות גרם השמים המסתובב. כדור הארץ הוא לווין של השמש והירח לווין שלנו. אנו מסתובבים סביב השמש במהירות זוויתית כלשהי וזה מה שמונע מאיתנו להישאב אליה. נניח שהשמש כן נבראה אחרינו, במצב כזה עד בריאת השמש, היינו צריכים לנוע בחלל ולהתחיל את סיבובינו כאשר השמש תיווצר ברגע אחד מגז, בזמן המתאים והמרחק המתאים מאיתנו בדיוק. מה שאמור לעבוד גם בשביל שאר כוכבי הלכת. ניקח מקרה שבו אין לנו מהירות ביחס לסביבה ואנחנו נייחים (מצב כזה לא קורה) אך במצב זה אם השמש פשוט הייתה נוצרת לידנו וללא מהירות היא הייתה פשוט שואבת אותנו אליה כיוון שמסתה
תודה מראש אשמח שתענה.

אדיר שלום

0509666756

תשובה

שלום וברכה,

 

כל הכבוד על התחזקותך, אין ספק שבחרת בחיים!

לגבי חברך, אמליץ לך להפנותו אלינו כדי לקבל תשובות. 

 

התורה כלל איננה טוענת שהשמש והירח נבראו לפתע-פתאום ביום הרביעי.

רש"י והרמב"ן פירשו על פי חז"ל, שכל הכוכבים נבראו למעשה ביום הראשון. הדבר הראשון שנברא היה אור ראשוני אדיר - "ויהי אור".
הרמב"ן בפסוק הראשון בבראשית מסביר שאלוקים ברא תחילה חומר היולי (חומר בראשיתי שהכיל בתוכו את כל החומרים), וממנו ברא את כל הכוכבים והחומרים בעולמו בששה ימים.

 

מה שנאמר הוא, שביום הרביעי תוקנה האטמוספרה של כדור הארץ (השמים), כך שנראו המאורות. אך השמש והירח למעשה נבראו ביום הראשון, כפי שהבהירו חז"ל לפני אלפיים שנה, וכך כותב רש"י על הפסוק. 

 

ראה בהרחבה:

https://www.hidabroot.org/article/237957

https://www.hidabroot.org/article/238152

 

אמליץ לך לחפש בגוגל את המילים "שיחה גורלית", ולקרוא חוברת המתארת דו-שיח עם בורא עולם שאלות רבות וחשובות באמונה. אני בטוח שיעזור לך מאוד.

אשמח לעזור בכל שאלה נוספת.

  

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:כדור הארץבחירה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה