חברה והשקפה

טעויות בגמרא?

  • י"ט ניסן התש"פ
אא

שאלה

הטלת ביצים- "ת"ר דג טמא משריץ דג טהור מטיל ביצים כל המוליד מניק וכל המטיל ביצים מלקט חוץ מעטלף שאף על פי שמטיל ביצים מניק" (בכורות ז' ע"ב).

לגבי דג טמא משריץ ודג טהור מטיל ביצים.- דג "גופי"הוא דג כשר ובכל זאת משריץ ולדות חיים. (אולי מכיוון שהוא נפוץ בעיקר באמריקה חז"ל לא ידעו עליו).

לגבי "כל המוליד מניק וכל המטיל ביצים מלקט"- ישנם בע"ח שמטילים ביצים ואינם מלקטים, אלא מניקים. קיפודן הנמלים האוסטרלי והברווזן נכללים בהם. (ושוב, אלו בע"ח שחיים באוסטרליה ולכן לא הייה לחז"ל את הידע עליהם).

ועוד שאלה,
צורת יחסי המין-" הכל משמשין פנים כנגד עורף חוץ משלשה שמשמשין פנים כנגד פנים ואלו הן דג ואדם ונחש ומ"ש הני תלתא כי אתא רב דימי אמרי במערבא הואיל ודיברה עמהם שכינה." (בכורות ח ע"א).

גם השימפנזים מקיימים יחסי מין פנים אל פנים.
אשמח לתשובות.
משה
 

תשובה

 

שלום וברכה,

 

דגי גופי אינם כשרים כי הקשקשים שלהם אינם מתקלפים בציפורן (בדומה לדג חרב), אלא הם חלק בלתי נפרד מן העור. מה גם שאינם ראויים לאכילה.

 

בכל כלל יש יוצא מן הכלל, אך לא במקרה שציינת, כי שתי החיות האוסטרליות שהזכרת אינן באמת מניקות, אלא יש להן בלוטות זיעה, ועוד, שאין הוולדים יונקים מבלוטות אלה, אלא הבלוטות זולגות מעצמן חלב שנשפך מעצמו, ואחר כך הוולדים מלקקים את שלולית החלב מן הבטן. ודבר זה אינו יניקה.

 

קופים אינם משמשים פנים מול פנים, אלא באופן אקראי יוצא מן הכלל. אין זו דרכם הטבעית (אחרת נאמר שגם נחשים מזדווגים פנים מול פנים, כפי שקורה לעתים במהלך פיתולם).

 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:גמראחכמת חז"ל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה