חברה והשקפה
שאלה על פירוש רש"י: פרשת שמיני ד"ה:בבהמה
- כ"ב ניסן התש"פ
שאלה
היי שאלתי בעבר ועדיין לא נעניתי להלן השאלה שוב במידה ולא קיבלתם.
שלום רב לכבוד הרב,
יש לי כמה שאלות
א) במהלך קריאת שניים מקרא עם רש"י כפשוטו בפרשת שמיני פרק: יא' פסוק: ג' דיבור המתחיל בבהמה:
כותב רש"י שתיבה זו מיותרת ובא לדרוש שמותר לאכול ללא שחיטה את העגל שיצא משיליית הבהמה שנשחטה כדין,
אם כן ברצוני לדעת אם כשאנחנו מסבירים לעולם על השחיטה היהודית שגורמת להכי פחות סבל לבהמה וכך מונעים את הצער בעלי חיים,
עם כך לא היה נכון לחייב אפילו את העגל שיצא מבהמה שחוטה כדין מטעם הצער בעלי חיים?
הרי סוף כל סוף העגל מרגיש את הכאב כפי כל חיה.
ב) עניין נוסף שקשור שראיתי בעניין הכנת האוכל למלאכים אצל אברהם שהביא להם בשר וחלב ביחד והתירוץ שאין זה בריאה אלא אברהם יצר את הפרה עם שמות קודש ולכן לא דנים אותה כחיה,
וראיתי גם שמטעם זה אין צריך לשוחטה אלא ניתן להרוג אותה כך.
חוזרת השאלה אפילו שזה יצור שנוצר ולא נברא האם אין חש בכאב כלשהו וכי לא היה נכון לחייב את האדם מהדין לשחוט כדת וכדין?
ג) ואולי ניתן לומר בנוסף שנחייב שחיטה שלא יגרום לאדם להתרגל להרוג וכך יעשה זה אפילו בזמן שאסור?
נתנאל
0509855008
תשובה
שלום וברכה,
לא היה צורך מיוחד להרחיב על כך, מאחר שנדיר עד מאוד לשחוט בהמה בהריון, והוולד שלה ישרוד אחר השחיטה. מכל מקום, ודאי שחובה לשחוט, ואין לצער את הוולד.
יש הרבה נושאים בתורה שהם בגדר "דרוש וקבל שכר", כמו בן סורר ומורה, שאמרו חכמים שלא היה ולא נברא. כך גם יש דינים שהם מדאורייתא, אבל לא הלכה למעשה. מכל מקום, ההלכה בנושא שחיטה מבארת את המצוי:
https://www.hidabroot.org/article/213662
2. איננו מבינים מה זה בריה הנעשית בדיבור, ומן הסתם אינה מרגישה כלום. מכל מקום, ודאי שאם כואב לה צריך לשחוט, אפילו אם אינו מעיקר הדין. ורחמיו על כל מעשיו.
3. ודאי. פשיטא שכך.
בברכה,
דניאל בלס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il