חברה והשקפה
שאלות באמונה
- כ"ג ניסן התש"פ
שאלה
שלום וברכה
ראיתי שהרב ענה באחת השאלות שיש מדור שביעי בגהנום שהוא אבדון ואין הנשמה עולה משם, מצד שני יהודי לא יכנס לשם כי לכל יהודי יש עליה
1.אז למה מדור זה נברא? ומה יהיה עם כל החילונים בעולם הבא? הרי השם רוצה להטיב לנו
2. השם נתן מצוות שאנו יכולים לקיים אך למה רוב הדור נכשל? גם בדורות קודמים? הרי הוא רוצה לתת לנו שכר ולא להענישנו
אשמח שהרב יענה לי כי בזמן האחרון השאלות האלה מאוד מטרידות אותי
תודה רבה
אביב
0556777305
תשובה
בס"ד
שלום וברכה,
אמרו חז"ל (פסחים דף נ, עמוד א): "לא כעולם הזה העולם הבא: העולם הזה - על בשורות טובות אומר ברוך הטוב והמטיב, ועל בשורות רעות אומר ברוך דיין האמת. לעולם הבא כולו (אומר): הטוב והמטיב".
ייסורים לא קורים במקרה, ולא לחינם. יש מאחוריהם חשבון מדוקדק עוד קודם יורדת הנשמה לעולם הזה.
(נידה דף טז, ב): "מלאך הממונה על ההריון - 'לילה' שמו, ונוטל טיפה ומעמידה לפני הקב"ה, ואומר לפניו: ריבונו של עולם, טיפה זו מה תהא עליה - גיבור או חלש, חכם או טיפש, עשיר או עני? ואילו רשע או צדיק - אינו אומר".
מכאן יצאנו למדים, שעוד בטרם יורד כל אדם לעולם, נקבע עבורו בשמים מה יהיו הנסיונות והקשיים הפרטיים בחייו, אם יהיה עשיר או עני, אם יהיו לו קשיים בפרנסה, אילו מחלות או כאבים יפקדו אותו בחייו וכיוצא באלה. לכל אדם חשבון פרטי משלו, אשר נוגע לעיתים רבות במעשיו ונסיונותיו מגלגולים קודמים, שקובע את מאורעותיו בחיים. אך הבחירה אם להיות צדיק או רשע נתון לגמרי בידינו למרות המצבים החיצוניים.
כעת לשאלתך,
נתחיל בכך שאין היוצא מן הכלל מלמד על הכלל. אנו מברכים בכל יום "ברוך אתה ה' הפוקח עיוורים", ומה לגבי עיוורים?
התשובה היא שרוב האנשים בעולם ודאי אינם עיוורים, כפי שרוב האנשים בעולם אינם חולים ולא רעבים ללחם. יש חשבונות שמים יוצאים מגדר הרגיל עם נשמות שירדו לעולם לתיקון מיוחד, אך אין זה הכלל.
למה הדבר דומה? לחייל ששואל את מפקדו בקרב: "מדוע אני צריך לחבוש קסדה? הרי יש חיילים שחבשו קסדה ונפגעו בראשם למרות זאת!" - שאלתו כמובן לא הגיונית. הקסדה מגנה על הראש ברוב המקרים, בדרך הטבע הרגילה, אך ודאי שיש מקרים של פגיעה ישירה ויוצאת מן הכלל, שבהם אף קסדה לא תעזור. אין היוצא מן הכלל מלמד על הכלל!
באופן דומה, מצוות מזוזה מגנה על הבתים ברוב המוחלט של המקרים, כמו שמצוות כיבוד אב ואם מאריכה את החיים של רוב האנשים שמכבדים את הוריהם, אך ישנם מקרים היוצאים מגדר הרגיל - חשבונות שמים מיוחדים עם אותה נשמה - אשר אינם מבטלים את הגזירה. גם במקרה של צדיקים, בדרך ההשגחה הרגילה אין הם מגיעים לידי גזירות רעות וחרפת רעב, כי הם מוגנים יותר מרוב האנשים.
עם זאת, אין ספק שמקרים נוראים כמו זה שהזכרת - יש בהם חשבונות שמים מגלגולים קודמים, וגם אות לעם ישראל לשוב בתשובה ולהתחזק, בגלל שהאירוע כואב כל כך. אנו מאמינים ובוטחים בה' אין דבר שקורה במקרה בעולם, אלא הכול נעשה בהשגחה פרטית.
אפילו הייסורים הקטנים ביותר באים לאדם בחשבון מדוקדק משמים. אמרו חז"ל במסכת ערכין (דף טז, ב): "עד היכן תכלית הייסורין? ...אפילו נתכוונו למזוג לו כוס יין במים חמין ומזגו לו בטעות בצונן, או שנתכוונו למזוג לו בצונן ומזגו לו בחמין, הרי זה נקרא ייסורים... אפילו נהפך לו חלוקו כשלבשו, והוא צריך לחזור ולהופכו, הרי אלו ייסורים... עד היכן תכלית ייסורין? אפילו הושיט ידו לכיס ליטול שלוש מטבעות, ועלו בידו שתיים, הרי אלו ייסורים!"
כלומר, ייסורים מגיעים לאדם בחשבון מדוקדק משמים, לא לחינם ולא במקרה. קל וחומר ייסורים קשים ונוראים כמו שתיארת, שתיקונם דומה לניתוח קשה עבור הנשמה, ובאמת שאין לנו יכולת להבין זאת בעולם הזה.
כשקורה מקרה נורא כל כך, טבעי להזדעזע - זה חלק מהסתר הפנים של העולם הזה, שנועד לגרום לנו להתחזק ולהתפלל לגאולה השלמה במהרה. האסון הוא כמובן להורים השכולים - באבל הכבד שלהם, אך לא עבור הנשמה הקדושה שמגיעה לעולם שכולו טוב ובוודאי לא רוצה לחזור ממנו.
אנו מרחמים על המסכנים כי יש בלבנו רחמים. רק צריך לזכור מנין קיבלנו רחמים אלה - מבורא עולם. מכאן נזכה לבטוח בו שהוא עושה הכול לטובה, רק שחשבונותיו עמוקים ונסתרים מבינתנו.
אלוקים הוא כידוע נותן התורה הקדושה, אשר לימדה אותנו רחמים: "ואהבת לרעך כמוך", "לפני עיוור לא תיתן מכשול", "לא תלך רכיל בעמך", "לא תחמוד", "ואהבתם את הגר", וכו' וכו'. זכרי תמיד שכל המוסר והרחמים שלך מגיעים אך ורק ממנו יתברך.
הבה נשאל כל אדם: מי הוא אשר נתן לך את כל הרחמים שיש לך על עצמך ועל אחרים? הרי ישנם בעולמנו אנשים אכזרים שאין להם רחמים על אחרים. גם לבעלי חיים אין רחמים על בני מינם (חתול לא חש רחמים על חתול שנדרס על הכביש). רחמים הם משהו מיוחד שניתן בלב האדם מאת אלוקים - הוא אבי כל הרחמים, וכל הרחמים מגיעים רק ממנו יתברך, וליהודים נתן רחמים מרובים! הוא הנקרא בלשון חז"ל בשם "רחמנא", המרחם, ובתורה נאמר עליו "ארך אפים ורב חסד". אף עמו ישראל נקראים "ביישנים, רחמנים וגומלי חסדים".
מכאן עלינו ללמוד שהוא יתברך ודאי הרבה יותר רחמן מאיתנו, שהרי הוא מקור כל הרחמים, ורק בזכותו אנו מסוגלים לרחם.
כל אכזריות או קושי לב שעשוי אדם לייחס חלילה לבורא - נובע רק מחוסר ידיעה על מעשיו, כי העולם הזה נסתר ולא מובן, חלק קטן מגלגולים רבים שאת תחילתם ואת סופם איננו יודעים. כשנגיע לעולם הבא, לעולם הנשמות, ונראה את העולם האמיתי, נבין שהוא יתברך אכן רחום וחנון יותר מכל אדם, ויותר מכל מה שיכולנו לשער.
הייסורים נועדו לנקות את הכתמים והמומים המסוכנים שדבקו בנשמתו מגלגול זה וגלגולים קודמים, והמונעים ממנו להשיג את האור האלוקי בעולם הבא והנצחי. כשם שבעולם הזה כל חולה רוצה להתרפא ממחלתו, ומוכן לשלם על רפואתו ואף מודה לרופא שמנתח ומכאיב לו, כך גם כל נשמה מודה ליוצרה בעולם הבא על הייסורים שקיבלה, כי היא מבינה את תכליתם להטיב לה ולתקנה. האמיני ובטחי שהעולם הזה הוא זמני, והעולם הבא הוא לנצח נצחים - שם אין גוף ולא רצונות גשמיים. גם אנשים שעברו ייסורים קשים מתעוררים לעולם הבא כאילו מחלום, אל העולם האמתי, שהוא הנצח והטוב, ואז מבינים חשבונות שמים שהיו לטובת× , וגם זוכים באושר בל יתואר, שלא מתחרטים עליו לרגע.
הקב"ה רואה עד סוף כל הדורות, ואינו עושה טעויות, שאין חכם ממנו. הוא לא היה בורא את הנשמות אם לא היה יודע שלבסוף יודו לו על קיומן.
איננו יודעים חשבונות שמים, אך נוכל להתחזק באמונה ששום דבר לא קורה במקרה ולא לחינם. ה' לא היה מעביר אדם ייסורים קשים כאלה ללא סיבה מוצדקת, רק שהסיבה הזו מוסתרת מאתנו בעולם הזה - שהוא עולם של הסתר פנים. אך בעולם הבא רואות כל הנשמות את חוכמתו של הקב"ה ומודות שפעל עמן בצדק וברחמים -
אמרו חז"ל (פסחים דף נ, עמוד א): "לא כעולם הזה העולם הבא: העולם הזה - על בשורות טובות אומר ברוך הטוב והמטיב, ועל בשורות רעות אומר ברוך דיין האמת. לעולם הבא כולו (אומר): הטוב והמטיב"
עלינו לבטוח בקב"ה בכל מצב, שהוא יתברך עושה הכל ברחמים ולטובה, ותפקידנו לקבל הכל באהבה. עלינו לשים עצמנו בידיו של בורא עולם כמו תינוק קטן בידי אמו. גם אם אמא לוקחת את התינוק לרופא כדי לקבל זריקה כואבת, התינוק לא חדל לאהוב את אמו, למרות תמימותו הוא יודע בפנים-לבו שאמו עושה הכל למענו ולטובתו, מתוך אהבה ולא מתוך שנאה. כולנו בניו ובנותיו של הקב"ה, ועלינו לבטוח בו יתברך שכל רצונו הוא להטיב לנו. ומתוך הביטחון נתגבר על כל הקשיים והפחדים.
אני ממליץ לך בחום לצפות בהרצאה מעולה הנקראת "סוד הצדק העליון":
https://www.hidabroot.org/he/video/59204
https://www.hidabroot.org/he/video/59205
https://www.hidabroot.org/he/video/59206
כמו כן אמליץ לקרוא במאמרים הבאים:
אם אבא אוהב - אז למה כואב?
https://www.hidabroot.org/he/article/125233
10 הוכחות לכך שה' אוהב אותך, על אף הייסורים
https://www.hidabroot.org/he/article/798
מלך אבא או חבר - כיצד להביט על אלוקים?
https://www.hidabroot.org/he/article/95502
אבא גדול ואבא קטן:
https://www.hidabroot.org/he/article/99775
תשובה לשאלת איוב:
https://www.hidabroot.org/he/article/88622
בברכה,
דניאל בלס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il