תפילה וברכות
האם לעתיד לבוא ימשיכו להתפלל?
- כ"ה ניסן התש"פ
שאלה
שאלה 1 - כהן שהיה משמש בקודש בבית המקדש לא היה מניח בכלל תפילין באותן הימים?
שאלה 2 - איך יכול להיות שפטורים ממצוות תפילין המצווה ששקולה כנגד כל המצוות?
שאלה 3 - האם בזמן בית שלישי בעזרת ה' שיבנה במהרה אמן, תהיה לנו תפילה? ומה סדר התפילה?
שאלה 4 - והאם תהיה הנחת תפילין גם כן?
רוב תודות מראש.
תשובה
שלום רב,
1. אם היה עסוק בעבודת המקדש בוקר ועד ערב, לא היה מניח.
2. הטעם שכהנים בעבודתן פטורים מתפילין הוא משום עוסק במצווה פטור מן המצווה (רש"י זבחים דף יט עמוד א), וכלל זה נאמר אפילו לפטור ממצווה גדולה מהמצווה שעוסק בה עכשיו (ריטב"א סוכה דף כה עמוד א).
3. המבי"ט בספרו בית אלקים (שער היסודות פרק סא) כתב, שכל הברכות ונוסח התפילות יהיו קיימים, זולת מעט הצריכות מעט תיקון, כמו במקום ושבור עול הגויים, נאמר, ונודה לך על ששברת עול הגויים וכו'. וכן נאמר, ואתה מוליכנו קוממיות לארצנו. ובשבת נאמר, אפס בלתך לימות המשיח, כלומר, שאתה הוא שגאלת אותנו בימי המשיח. וכן מי דומה לך מושיענו שהושעתנו בתחיית המתים. ובברכת תקע בשופר גדול נאמר, נודה לך ה' אלוקינו על שתקעת בשופר גדול לחרותנו ונשאת נס וכו', וקבצתנו יחד מארבע כנפות וכו'. נודה לך וכו' על שהשבת שופטינו כבראשונה והסרת ממנו יגון ואנחה ומלכת עלינו. נודה לך על שלא היתה תקוה לרשעים וכו'. תשכון בתוך ירושלים עירך לעולם כאשר דברת וכסא דוד עבדך לעולם וכו', ובניינה תהיה בנין עולם ברוך אתה ה' בונה ירושלים. נודה לך על שהצמחת צמח דוד וקרנו הרמות וכו'. רצה ה' אלוקינו וכו' והשבות העבודה בדביר ביתך. ותחזינה עינינו לעולם שיבתך בציון.
ובתפילות המועדים, הנוסח יהיה: ומפני חטאינו גלינו מארצנו וכו', ולא היינו יכולים לעלות וכו', מלך רחמן ששבת ורחמת עלינו ועל מקדשך וכו', ובנית אותו והגדלת כבודו וגלית כבוד מלכותך וגו', והופעת וקרבת פזורינו, והבאתנו לציון וכו', יהי רצון מלפניך ה' אלוקינו שעכשיו שהעליתנו ונטעתנו שנעשה לעולם קרבנות חובותינו.
4. ימשיכו להניח תפילין לעתיד לבוא.
בברכה,
הלל מאירס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il