חברה והשקפה

האם יש תועלת בתפילה???

  • כ"ח ניסן התש"פ
אא

שאלה

שלום רב .
אני נמצאת במצב שאני לא יכולה להתפלל בכלל כלום. אני יסביר : הבנתי מרבנים , שהתפילה לא משנה את התוצאה הסופית ומה שצריך לקרות יקרה .התפילה היא קירוב בין האדם לבין ה' אך, היא אינה משנה כלום. אם כך מדוע אומרים שתפילה יכולה לבטל גזירה? אבל זה לא העניין . העניין הוא אם התפילה לא משנה את התוצאה כי מה שצריך לקרות יקרה , אז למה להתפלל לבקשה שאני רוצה, לדבר שאני רוצה שיקרה ? שלא יהיה בלבול ,אני לא מתכוונת בכלל לאם  זה יתגשם או לא יתגשם ולכן השיקול אם להתפלל , כי אם זה לא יתגשם למה להתפלל אז זו ממש לא כוונתי. הכוונה היא שמראש אין השפעה לתוצאה של התפילה לשני הצדדים גם לכן כלומר זה יתגשם וגם ללא- זה לא יתגשם , אלא התפילה היא על מנת לקרב בין האדם לה' ושהאדם יבין אם הוא רוצה זאת באמת . עכשיו אם זה כך אני יכולה להתקרב לה' במיליון דרכים ,מה הקשר ללהתקרב לה' ע"י תפילה על בקשה שאני רוצה ?! וגם אם זה כך, אז עניין התפילה הוא : נניח שאומרים תפילה נענתה אז אומרים זאת כיוון שהאדם מכל הלב רצה את מה  שהוא שביקש והוא ייצר את זה שזה יתגשם  ע"י הרצון שלו ?
ותפילה שלא נענית כיוון שהאדם בתוך תוכחו לא רצה את זה  באמת, גם אם נראה לו שהוא רוצה ?
התפילה משנה את האדם- המשפט הזה - האם הכוונה : שנניח כאשר תפילה נענית : ה'  גורם לאדם לעשות פעולות מסוימות ואז  זה מוביל אותו למה שהוא רצה ? ומנגד האדם מבין שהוא כבר לא רוצה תדבר הזה , אז התפילה בעצם גם במקרה זה  נענתה, אך בצורה שונה ?. או בתפילה שלא מתגשמת : האדם לא הבין ע"י התפילה שזה לא מתאים לו ?  האם זה העניין בתפילות , כך זה עובד?  או שתפילות עובדות בצורה שאדם מבקש מבקש  עד שנענים לו , והתפילה למעשה שינתה את התוצאה, אם הוא לא היה מתפלל נניח הדבר שרצה לא היה קורה ? או שגם ככה זה היה קורה והתפילה באה כאן לחדד לו את זה שהוא רוצה את זה ולקרב בינו לבין ה'?
אני מאוד מאוד מאוד מאוד מתוסכלת מהמצב הזה ולא יכולה להתפלל ולא מבינה מה הולך .מרגישה גם שעבדו עלי שנים שהתפילה יכולה לשנות את רצון ה' או לגרום לשינויים ולדברים שיתקיימו שאני רוצה ואם לא אתפלל הם לא יקרו. כי אם זה רק כדי להתקרב לה' יש מיליון דרכים , מה הקשר לבקשות הפרטיות שלי ? אני מאוד כועסת מתוסכלת מאוד מאוד כועסת על שבלבלו אותי ,ומרגישה שעבדו עלי ובילבלו אותי.  לא מסוגלת להתפלל לבקשות שלי .זה לא ברור לי מה הכוונה , איך התפילה עובדת ?  אני ממש  מיואשת  , מאמינה בדרך התורה בה' הכול , אך לא מסוגלת להתפלל לבקשות הפרטיות שלי שהם חשובות לי מאוד , עצובה מאוד כיוון שהתפילות עשו לי טוב להתפלל לה'  כי היו לי תקוות שבזכות התפילות בעתיד תפילותיי יתגשמו,   ועכשיו לאחר שאני שומעת כל פעם את דברי הרבנים כל החשק שלי לתפילות פרטיות שלי לה' ירד לאפס ואני לא מסוגלת להתפלל על בקשות פרטיות .

תשובה

שלום וברכה

הדבר לא נכון בכלל.

התפילה משנה מציאות ומשנה גזירות וכמו שאומרים תשובה ותפילה וצדקה מעבירין את רוע הגזירה.  כל יהודי כבר מנוסה שהתפילה שינתה את המציאות.

מה ששמעת אולי הוא שלפעמים הקב"ה גזר גזירה שאפשר לקרוע בתפילה כדי לקרב את האדם איליו. כמו כן המטרה שהקב"ה ברא את הדבר הקרוי תפילה הוא כדי לחבר את האדם לבוראו. אבל לומר שאין תועלת בתפילה בשינוי הגזירה הוא דבר שקר גמור ונגד התורה שבכתב ושבעל פה. אצטט רק את דברי המשנה ברורה על שולחן ערוך אורח חיים הלכות מגילה ופורים סימן תרפו סעיף ב 

(ב) מתענין בי"ג באדר - כי בימי מרדכי ואסתר נקהלו ביום י"ג באדר להלחם ולעמוד על נפשם והיו צריכין לבקש רחמים ותחנונים שיעזרם ד' להנקם מאויביהם ומצינו כשהיו ביום מלחמה שהיו מתענין שכן אמרו רז"ל שמרע"ה ביום שנלחם עם עמלק היה מתענה וא"כ בודאי גם בימי מרדכי היו מתענים באותו יום  ולכן נהגו כל ישראל להתענות בי"ג באדר ונקרא תענית אסתר כדי לזכור שהש"י רואה ושומע כל איש בעת צרתו כאשר יתענה וישוב אל ד' בכל לבבו כמו שעשה בימים ההם:

המשיכי להתפלל ותזכי לישועת ה' בכל מה שתבקשי.

בהצלחה רבה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:תפילהמטרת התפילה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה