שו"ת ספירת העומר
השוואה בין השואה לבין תלמידי רבי עקיבא
- כ"ט ניסן התש"פ
שאלה
שלום רב,
יש לי שאלה בעניין השואה ותלמידיו של רבי עקיבא ואודה לביאורכם בנושא:
אשמח לדעת בבקשה מדוע מתאבלים על מותם של תלמידי רבי עקיבא (שהיו 24 אלף) 33 ימים ואילו על נרצחי השואה (שהיו 6 מליון) מזכירים אותם רק יום אחד בשנה?
השאלה נובעת מהדילמות הבאות:
1) קראתי שאומרים של"ג ימים אלו אינם ימי אבלות אלא ימים שבהם צריך להרהר ולעשות תשובה על כך שהתלמידים "לא נהגו בכבוד זה בזה", אך בכל שאר המקומות מסבירים שיש לנהוג במנהגי אבלות (משמע שאלו כן ימי אבל אם מתנהגים בהם כך), אז מה נכון?
2) במקומות אחרים מסבירים שהאבלות היא על כך שמדובר בתלמידי חכמים, אך במקביל בשואה היו המוני רבנים ותלמידי חכמים גם כן שמתו על קידוש השם..
3) עוד קראתי שמבדילים בין תלמידי רבי עקיבא לנספי השואה על כך שהתלמידים מתו על עבירה ידועה וספציפית ואילו לא ידוע על איזו עבירה בדיוק התרחשה השואה.
ולכן אני גם שואלת: האם יתכן שנכון להרהר על עבירה אחת שעשו תלמידי רבי עקיבא כל כך הרבה ימים ואילו על השואה שהייתה בקנה מידה הרבה יותר גדול, אין מקום לציין כיום דתי גם כן להרהור על מגוון רחב יותר של עבירות של אותן הנשמות, בין אם באותו גלגול ובין אם בגלגולים קודמים? (ויש להניח כי היא התרחשה על מגוון רחב יותר של עבירות או עבירות מהותיות יותר מאלו של תלמידי רבי עקיבא, שכן זה הגיוני משום שהיא התרחשה בקנה מידה גדול יותר ובמיתות שונות ומזוויעות בשביל לזעזע אותנו - כידוע אין עונש בלי עבירה וכל עונש הוא כגודל העבירה או ככמות העברות יחד).
בתודה רבה מראש,
תשובה
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il