חברה והשקפה
מדוע לא נוהגים בסילבסטר כמו ביום השואה?
- כ"ה אדר א' התשע"ד
שאלה
מדוע לא עושים לסילבסטר כמו יום שואה למה כל הדברים הנוראים שקרו שם לא עושים כיום עצוב ומדברים עליו בבית ספר ובחדשות ובכל מקום שרק אפשר כמו ביום השואה
תשובה
שלום וברכה
סילווסטר היה הראשון בשלשלת האפיפיורים במעצמה הרומית-הנוצרית, והוא אבי הצוררים, תקופת כהונתו חופפת לתקופת שלטונו של הקיסר קונסטנטין הגדול, קונסטנטין היה בתחילת מלכותו מלך חסד, בשנת ד` עב [312] נתן משפט אחד לכל הדתות ופטר את כהני ישראל, סנהדריה וחכמיה מכמה חובות המוטלים על שאר האזרחים, ברם, כעבור זמן קצר החל לנטות אחר דת הנוצרים, ואחר נצחונו על יריבו בשנת ד` עה [315] קיבל על עצמו את הנצרות והכריז עליה כדת המעצמה הרומית, אז החלה רדיפת היהודים על ידי חוגי הכנסיה, `רבו` של קונסטנטין בנצרות היה סילווסטר, הוא היה המטביל של קונסטנטין, בהשפעת סילווסטר הועיד קונסטנטין בשנת ד`פה [325] את ועידת החשמנים, ועד יום מותו לא חשך פיו מלהבאיש את ריח היהודים בעיני הקיסר, אחרי מותו הוכרז סילווסטר על ידי הכנסיה כ`קדוש`, ויום מותו ה31 בדצמבר נקרא על שמו.
במשך מאות שנים נפוצו בדיות רבות על סילווסטר, ויום מותו הוכרז כיום סגולה לקביעת עתיד השנה החדשה, בו אפשר לגרש את השדים והרוחות על ידי הוללות, התחפשות רעש והמולה, `קונסטנטיוס` יורשו של קונסטנטין ושותפו במלוכה היה אף הוא תלמיד סילווסטר, הוא המשיך להציק ליהודים, שרף את טבריה ואת ציפורי, ביטל את הסנהדרין, והנשיא רבי הלל בן רבי יהודה נשיאה היה אנוס לבטל את גביית עדות החודש ולהתקין את הלוח הקבוע לכל השנים.
מי יתן, ובמהרה בימינו נזכה לראות עין בעין לראות בקריסת הנצרות והאיסלאם כאשר יעלו מושיעים בהר ציון לשפוט את הר עשי"ו הוא ישו"ע, וחותנו ישמעאל, על כל אשר הרעו בתשפוכת דמינו ושריפת גופותינו מאות רבות של שנים, הם כבר הביאו את התועלת שלשם כך הם הופיעו בעולם כמבואר ברמב"ם הלכות מלכים פרק יא, העולם כבר עומד בנשימה עצורה לראות בהתפתחות המדהימה בהתגלותו של מלך המשיח, ובקיום כל יעודי הנביאים, בשידור חי, והיתה לה` המלוכה.
התשובה לשאלה החכמה שלך למה לא קבעו יום של אבל לזכר האסונות שהביאה הנצרות לעם היהודי, נמצא בספר הקינות שאומרים בתשעה באב, בו מסביר המקונן רבינו קלונימוס [בקינה המתחלת מי יתן ראשי מים] למה לא קבעו יום תענית בסוף חודש אייר ובתחילת חודש סיון לזכר הרוגי הקהילות בגרמניה וצרפת במסעי הצלב, וזה לשונו: "שימו נא על לבבכם מספד מר לקושרה, כי שקולה הריגתם להתאבל ולהתעפרה, כשריפת בית אלוקינו האולם והבירה, וכי אין להוסיף מועד שבר ותבערה, ואין להקדים זולת לאחרה, תחת כן היום [תשעה באב] לוייתי אעירה", ופירוש הדברים: שלהיות שאין לקבוע שני ימים מרים בשנה, ויש לנו כבר יום הצער של תשעה באב, לכן אין להוסיף יום חדש אלא לכלות את הבכיה על צרות מסעי הצלב, בכלל הבכיה על חורבן בית המקדש, ולעקור תשעה באב ולקבוע במקומו את היום לזכר הרוגי הנצרות לא ראוי מכיון שיש כלל שלא מקדימים פורענות, ומזה הטעם התנגדו רבים מגדולי התורה לקבוע יום מיוחד לזכר השואה הנוראה מכל מה שעברנו בהיסטוריה, אלא לכלות ולבכות על השואה ביום תשעה באב כמו על כל הצרות שהביאה הנצרות בכנפיה ברחמיה האכזריים.
וכל מי שיש לו השפעה עליו להשפיע על מכריו שחס ושלום למי מבני ישראל להשתתף במסיבות סילווסטר צורר היהודים. בהצלחה – מנשה ישראל
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il