הלכות ומנהגים

האם יש מקור לא לנחם אבלים בשלושה ימים הראשונים?

  • כ"ט ניסן התש"פ
אא

שאלה

הערה על המובא בהלכות אבילות באתר הידברות, כתוב שאין שום מקור לא לנחם בג׳ ימים הראשונים. כשבאו לנחמינו הזכיר אחד המנחמים בשם אחד מהגדולים שהראיה שאין מנחמים מיעקב אבינו שכתוב ויתאבל על בנו ימים רבים. ויקומו כל בניו וכל בנותיו לנחמו, ימים 2 רבים 3. תודה

תשובה

שלום רב,

אכן הדיוק הזה בפסוק כתב האלשיך הקדוש בספרו תורת משה (פרשת וישב) וזה לשונו: ולא ערבו אל לבם בניו ובנותיו לנחמו מיד כי ראו כי גדל הכאב מאד, עד שויתאבל על בנו ימים רבים, שהוא לפחות ימים שנים, רבים שלשה, אז ויקמו כלם לנחמו. ע"כ.

וכה כתב הגאון רבי חנוך דוב פדווא זצ"ל בספרו שו"ת חשב האפוד חלק ג' (סימן צח) שנהוג עלמא בתנחומי אבלים שמהדרים ללכת לנחם את האבל רק אחר ג' ימים, והיה תמיד פשוט בעיניו שאין לזה שום מקור, עד שבמקרה מצא בספר האלשיך הקדוש כנ"ל. וכתב: והנה אף על פי שלא מצינו מקור בהלכה שיהיה ענין לא ללכת לנחם את האבל לפני שלשת ימים, מצאנו באגדה דהיינו בספרו של האלשיך הקדוש, שיש בזה עדיפות לנחם את האבל רק אחרי שלשת ימים. ע"ש.

אולם המהרש"ם זצ"ל בספרו דעת תורה (יורה דעה סימן שעו סעיף א) כתב להוכיח מדברי הגמרא במועד קטן (דף כא סוף עמוד א) ורש"י ותוספות ורא"ש שם, וכן מהגמרא שם (דף כ תחילת עמוד א) שאפשר לנחם את האבל גם בתוך ג' ימים ראשונים.

וכן בספר חזון עובדיה אבלות חלק ג' (עמודים עא-עג) הוכיח מדברי הגמרא בברכות (דף יז עמוד ב) וכתובות (דף ח עמוד ב) שאפשר לנחם גם בג' ימים ראשונים. ושכן הוא מפורש בדברי הרמב"ם (הלכות אבל פרק יג הלכה ב) שכתב, ובכל יום ויום משבעת ימי אבלות, באים בני אדם לנחמו. ולכן דעתו שם, שאין זה מנהג ותיקין להקפיד לנחם דווקא אחר שלושה ימים.

בשורות טובות,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:ניחום אבליםאבלות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה