מדוע אסורה הדלקת אש בשבת?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בס"ד שלום לרב יש לי שאלה לגבי הבערת אש בשבת האם הסיבה שציווה הקב"ה את ישראל לא להבעיר אש מכיוון שזו הייתה עבודה קשה מה ההבדל בין עבודה למלאכה מה הסיבה בימינו שאסור להדליק אש בשבת, מהו עיקר הדין הרי היום זה כלל לא מאמץ להצית אש. פשוט היה לי ויכוח עם מישהו שאינו מבין מה מלאכה בהצתת אש ומדוע זה אסור (כולל אור וכל מה שקשור להצתה)ולא כל כך הצלחתי לענות על זה לצערי ואני מעוניינת להשיב לו בנושא. אני אשמח לתשובה מפורטת ובנוסף אני אשמח אם תכוון אותי לפסוק מהתורה שמצווה שאסור להבעיר אש. תודה רבה שירן

תשובה

שלום וברכה

אנחנו שובתים בשבת מכיוון שהקב"ה ציוה עלינו לעשות זכר לכך שהוא שבת בשבת אחרי שהוא ברא הכל בששת ימי המעשה, ובכך אנחנו מקבעים את האמונה בכך שהוא ברא הכל בנפשותינו. וככתוב בתורה בעשרת הדברות: "לֹא תַעֲשֶׂה כָל מְלָאכָה אַתָּה וּבִנְךָ וּבִתֶּךָ עַבְדְּךָ וַאֲמָתְךָ וּבְהֶמְתֶּךָ וְגֵרְךָ אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ: כִּי שֵׁשֶׁת יָמִים עָשָׂה יְדֹוָד אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ אֶת הַיָּם וְאֶת כָּל אֲשֶׁר בָּם וַיָּנַח בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי.

ולפי שהקב"ה לא טרח כלל בבריאת שמים וארץ, שכל העולם נברא בעשרה מאמרות, לכן אין הקובע באיסורי שבת גודל הטירחא, אלא לשבות מכל מלאכה שהיא בכלל יצירה חדשה, ולמדו חכמים ממדרש הכתובים על שלשים ותשע מלאכות עיקריות שהן בכלל יצירה, ואלו נאסרו בשבת.

הבערת אש נכללת בכלל יצירה חדשה, ולכן היא נאסרה בשבת, אין קשר בין כובד המלאכה ואיסורה. אחדים מהמלאכות נכתוב בפירוש בתורה ואחת מהם היא מלאכת הבערת אש, כך כתוב בפרשת ויקהל (שמות פרק לה ג) לֹא תְבַעֲרוּ אֵשׁ בְּכֹל משְׁבֹתֵיכֶם בְּיוֹם הַשַּׁבָּת:

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה