ויוסיף דעת יוסיף מכאוב, האמנם?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שבוע טוב לרב היקר והנכבד שאני שואל אותו מפעם לפעם קושיות ושהוא מואיל לענות לי בתבונה רבה אלא שאינני יודע את שמו מעולם לא חתם בשמו כמשיב, יש לי שאלה בנושא מחשבת ישראל. שלמה המלך הידוע גם כחכם באדם כותב דבר שתמוה בעיני בספר קוהלת ויתכן שהדברים עמוקים מידי מכדי שאבינם כאישורם. שלמה המלך כותב "ויוסיף דעת יוסיף מכאוב" והדבר תמוה בעיני, אני יודע שככל שאני יודע יותר אני מרגיש טוב ומשתחרר מהמועקה של חוסר הידיעה ואם ישנו דבר שאינני יודעו או מבינו לא אנוח ולא אשקוט עד אשר אלבנו ואצרפו. למה כוונת בן דוד לעניין הזה אני חושב שמצאתי תשובה שמניחה את דעתי וברצוני לשלוח לך אותה כמו שהעליתי על הכתב ב"וורד" אבל לפני שתשמע את דעתי הקטנה והנאיבית כפירוש לפסוק הזה ברצוני לשמוע קודם כל את הפירוש הרבני לעניין הזה וכמו כן אני מבקש ממך שתשלח אלי יחד עם תשובתך לדוא"ל שלי גם כתובת דוא"ל שבה אתה נגיש אליה כדי שאשלח אליך את הפירוש שלי כפי שהעליתי אותו ב"וורד" ואני מבקש ממך חוות דעת כנה על הפירוש שלי. בתקווה שתיענה לבקשתי, כל טוב ושבוע טוב! יואב ריעני.

תשובה

ראשית אקדים שאינני מבין את התלונה שלך על עילום שם העונה על השאלות, אני מקפיד להזדהות בכל תשובה הניתנת על ידי, ואם קרתה טעות אבקש שתצרף לי לינק לדף התשובה שלא הזדהיתי עליה. ככל מילה בתורה גם לפסוק זה ישנן בוודאי פירושים רבים ואביא לכאן כמה מהם: א. המדרש מייחסת את נאמר על הנחש הקדמוני שהסית את חוה לאכול מעץ הדעת, ועליו כתוב והנחש היה ערום.

שהיה חכם יותר מכל בעלי החיים, ולפי שהשתמש עם הדעת שלו למטרות אפילות הגעי להיות ארור מכל החיה ומכל הבהמה, כך שזה לימוד לכל מי שנתברך בהרבה שכל שלא ישתמש בכוח זה לרע, כי הרבה חכמים שהיו שהגיעו לעברי פי פחת כאשר השתמשו בכוחותיהם להרע ולא להיטיב. וכמו שהאריכו חז"ל על חכמת דואג ואחיתופל שהשתמשו בחוכמתם לרעה ויצאו מן העולם באופן רע ביותר.

ב. חכמי המוסר מסבירים את הנאמר, שככל שתרבה חוכמתו של אדם כך יכיר יותר בכל החסרונות שלו, כי על הרוב זה שמתגאה על אחרים אינו מכיר בחסרונות שלו, וכך מתפרש הכתוב ככל שיוסיף דעת כך יוסיף מכאוב שיראה עד כמה הוא חסר בנפשו, וכי עד לאיזה שלימות הוא נדרש להגיע, גדול דורינו `החזון איש` היה אומר כי אילו היה אדם עושה חשבון נפשו באמת עד כמה הוא מסכן במה שהוא לא יודע את התורה הוא היה מתחיל לבכות בכי מאין הפוגות, כך שחיסרון הדעת מורידה קצת מעוצמת הכאב על החסרונות.

ג. בספרי החסידות מבואר הפירוש כי על האדם לדאוג שלא יהיה אף פעם במצב שהחכמה תהיה אצלו מרובה יותר מהמעשים בפועל, ככל שמרבים את החכמה כך צריך לעומת זאת להרבות במעשים טובים, וכל המוסיף חכמה יותר מאשר המעשים שכתוב עליו במשנה (מסכת אבות) שהחכמה לא תתקיים אצלו, לכן אמר שיוסיף דעת [יותר מערך המעשים] יוסיף מכאוב, שלבסוף יאבד הכל.

ומעניין אותי לשמוע גם חוות דעתך בפירוש הכתוב, הרי כך אמרו חכמים שלכל יהודי יש חלק בתורה.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה