הלכות ומנהגים

האם יש ברכה על מעשר כספים?

  • ד' אייר התש"פ
אא

שאלה

בס"ד

שלום רב,

אני מעוניין בעז"ה להתחיל לתת מעשר כספים ורציתי לברר מספר דברים.
א. האם סכום המעשר צריך להיות בדיוק 10 אחוז מהמשכורת? למשל אדם שמשתכר 5,000 ש"ח ייתן 500?
ב. אני סטודנט ועובד במשרה חלקית, לרוב המשכורת שלי היא כ-3,500 ש"ח ואני מוציא כמעט את כולה על הוצאות הבית, שכ"ד מזון רכב וכו'. האם עליי לחשב את המעשר מהסכום שאני מכניס, או מהסכום שנשאר לי לאחר ההוצאות שלי? (שלעתים לא נשאר)
ג. האם אני יכול לתת את המעשר לכל מטרה? לדוגמא לתרום לאנשים שמיישבים את הארץ במאחזים, לתמוך בעניים או לעמותות וארגונים כלשהן או כאלה שעוסקים בקירוב יהודים? האם באפשרותי בכל חודש לתת את כספי המעשר למקום אחר?
ד. האם בזמן הפרשת המעשר ישנה ברכה מסוימת שאני צריך לומר או שרק לכוון?

תודה רבה מראש!

תשובה

שלום רב,

א. צריך לתת לפחות 10 אחוז. ומותר גם לתת יותר מזה (מהרי"ל סימן נד. שו"ת שבט הלוי חלק ה' סימן קלג אות ה). אלא שמכיוון שיש אומרים שיש להיזהר שלא יוסיף על עשירית, כי כל המוסיף גורע, כי למעשר יש סוד ויסוד (שיירי כנסת הגדולה יורה דעה סימן רמט אות א), לכן יותר טוב שיתן בדיוק עשירית לשם מעשר, והשאר יתן בתורת צדקה (אהבת חסד חלק ב' פרק יט סעיף ג בהערה).

ב. לכתחילה אפשר לנכות מהמשכורת את כל ההוצאות שקשורות לעבודה (כמו שכירות מקום העבודה, נסיעות, וכיוצא בזה), ורק לאחר מכן להפריש מעשר (יעויין ברכי יוסף יורה דעה סימן רמט סק"ו, ושו"ת שבט הלוי חלק ה' סימן קלג אות ד).

אולם נחלקו הפוסקים אם אפשר להפריש מעשר לאחר ניכוי הוצאות המחיה שאין להם קשר לעבודה, והמנהג הוא כדעת המחמירים, ורק אם שעתו דחוקה מבחינה כלכלית, ואין ידו משגת לנהוג מעשר מכל משכורתו או רווחיו, יתנה מראש שיתן המעשר רק לאחר ניכוי הוצאות המחיה - ואז יוכל לנהוג כן (יעויין שו"ת שבט הלוי שם, ושו"ת יחוה דעת חלק ג' סימן עו).

ג. אפשר לתת כספי מעשר לכל מטרת מצווה שאינה חובה עליך, אולם אם היא חובה עליך, לא. לדוגמא, אי אפשר לקנות תפילין לעצמך בכספי מעשר מכיוון שאתה חייב במצווה זו (ראה באר הגולה יורה דעה סימן רמט אות ה).

אפשר לתת כספי מעשר כל חודש למקום אחר.

ד. אין ברכה על הפרשת מעשר כספים.

ברכה והצלחה,

הלל מאירס

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:ברכהמעשר כספים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה