חברה והשקפה

משפט בר"ה

  • ד' אייר התש"פ
אא

שאלה

א) כל שנה בר"ה הבורא שופט את מעשיו ולאחר מותו שוב. מדוע פעמיים?

ב) כשהאשה נכנסה להריון המלאך לקח את הטיפה והביאה לפני הבורא וכבר נקבע מה יהיה איתו - אז מה שופטים?

ג) אז אם נגזר עליו מלכתחילה 80 שנות חיים ובגיל 25 הוא זכה בעוד 15 שנה ובגיל 44 הוא הפסיד 12 שנה - זה לא נשמע משחק ילדים? אם היה מדובר בשופט ב"ו שאינו יודע בין ימינו לשמאלו - ניחא. אך הבורא הרי ידע בגיל אפס את כל ההסטוריה הזאת איך שיתווספו לו שנים בגין מעשה פלוני ואיך שהוא יפסיד בגין מעשה אלמוני ומראש הוא ידע שסכ"ה חייו התסתכמו רק ב-60 שנות חיים! וכן לעניין עושר ועוני שנגזר ככה ואח"כ נגזר אחרת וכנ"ל.

תשובה

שלום וברכה

כל שנה דנים את האדם משפט זמני רק לשאלה מה יהיה איתו במשך החיים בעולם הזה לפי מעשיו עד עתה, שם זה כמובן ארך אפים ודנים לכאן ולכאן מה לעשות. לאחר הפטירה דנים את האדם על כל מעשיו של כל השנים וזה כבר דין סופי איך ייראה העולם הבא שלו לפי מעשיו בעולם.

ב. יש מסלול ראשון וכל שנה ושנה דנים איך לשנות והאם לשנות את המסלול אם לשובע אם לרעב לפי מעשיו של האדם. כי כל פעם גזר דינו משתנה לפי מעשיו.

ג. הקב"ה דן את האדם לפי מעשיו והאדם משנה לעצמו את גזר דינו כל הזמן. לא הבנתי כלל את השאלה.

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:גזירת שמיםפטירה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה