חברה והשקפה

הציווי למצוות והשכר בעולם הבא

  • ו' אייר התש"פ
אא

שאלה

אנו באנו לעולם כדי להזדכך וכדי להיות ראויים לקבל את הטוב מה' , כדי שזה יהיה טוב מושלם, ונקבל את הטובה בעולם הבא, כמו שכתוב "היום לעשותן ומחר לקבל שכרן", ולכן אני שואלת למה בפרשת "והיה אם שמוע תשמעו", הקב"ה מצווה אותנו לקיים את המצוות ולהעביר אותן הלאה, ואומר לנו שאם נעשה זאת "ונתתי מטר ארצכם...", שהרי כל המטרה שלנו פה בעולם וקיום המצוות היא בשביל הטובה בעולם הבא, אז למה במקום שהקב"ה מצווה אותנו על המצוות ועל התוצאות שלהן, הוא מדבר איתנו על ענינים בעולם הזה ולא מספר לנו על המטרה שלהם באמת?

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 

אין סתירה בין הדברים. אנו מבקשים להיפטר מן הסבל - כי הוא מקשה עלינו לקיים את המצוות. כאשר אדם נדרש לעמול עבור קיומו ובטחונו, אין לו זמן ופנאי לגדול בתורה ולעסוק ברוחניות.

 

התורה מבטיחה שכאשר עם ישראל יקיים תורה ומצוות בנאמנות, הוא יזכה לביטחון ורווחה כלכלית אשר יאפשרו לו לעסוק בתורה בנוחות וללא טרדות, וכך יזכה להגדיל שכרו לעולם הבא - לעסוק בתכלית החשובה ביותר: "והגית בו יומם ולילה", "בלכתך בדרך ובשכבך ובקומך". אך אם מתרשל בתפקידו חלילה, גדלים העיכובים והמניעות המאפשרות לו ללמוד תורה ולגדול בה. בדרך שבה אדם רוצה לילך - בה מוליכין אותו מן השמים.

 

כך כותב הרמב"ם על הגאולה, בהלכות מלכים פרק יב:

"לא נתאוו הנביאים והחכמים ימות המשיח--לא כדי שישלטו על כל העולם, ולא כדי שירדו בגויים, ולא כדי שינשאו אותם העמים, ולא כדי לאכול ולשתות ולשמוח:  אלא כדי שיהיו פנויין בתורה וחכמתה, ולא יהיה להם נוגש ומבטל, כדי שיזכו לחיי העולם הבא, כמו שביארנו בהלכות תשובה.ח  [ה] ובאותו הזמן, לא יהיה שם לא רעב ולא מלחמה ולא קנאה ותחרות--שהטובה תהיה מושפעת הרבה, וכל המעדנים מצויין כעפר.  ולא יהיה עסק כל העולם, אלא לדעת את ה' בלבד.  ולפיכך יהיו חכמים גדולים, ויודעים דברים הסתומים העמוקים; וישיגו דעת בוראם כפי כוח האדם, שנאמר "כי מלאה הארץ, דעה את ה', כמים, לים מכסים" (ישעיהו יא,ט)."

 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:העולם הבאשכר וענש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה