חברה והשקפה

מדוע חלחל המונח אנושות

  • ו' אייר התש"פ
אא

שאלה

שלום כבוד הרב,
בעקבות שיעור שהקשבתי לו עלתה בי השאלה, מדוע אנחנו אומרים "בני אנוש", "אנשים" או "אנושות", שמתייחסות למעשה לאנוש, בעוד שכל האנשים היום הם למעשה צאצאים ישירים של נוח, שגם הוא בתורו כמובן צאצא של אנוש, אבל האם לא היה הגיוני יותר להתייחס לנוח?

תודה ובשורות טובות לכל עמ"י

תשובה

שלום וברכה

מלבי"ם ביאור המילות ישעיהו פרק יג פסוק יב 

(יב) אנוש. מורה אדם קטן בכ"מ כמו שהעירותי בכ"מ שנזכר שם זה, אבל אדם גדול מאנוש במעלה, וכן כתם אופיר יקר מפז:

מלבי"ם ביאור המילות ישעיהו פרק נא פסוק יב 

(יב) מאנוש ימות ומבן אדם חציר ינתן. האנוש מורה נמצא קטן, כי נו"ן האמנתיו שהוסיפו במלת איש, בא להקטין, (בעת שבא ביחיד כי אנשים י"ל כלל אחר). ויש הבדל בין אדם, ובן אדם. בן אדם, מציין תמיד את המין מצד מולדתם, מצד שהוא אדם נולד מאדם. וישמש בשם זה, אם בא לצייר חסרון המין, התולדה, או כשיהיה המדבר מעולם אחר נשגב, יקראהו בשם המין כמו שקרא ליחז' בנבואותיו בן אדם, ודברתי מזה בכ"מ. ופה אומר כי עתיד למות מצד אנושתו, אבל מצד שהוא בן אדם, נחל ג"כ חולי ומכאובות מזג חלש מאבותיו עד שינתן כחציר המתיבש לפני זמנו (כנ"ל מ"ם ו'), וכן ימות האדם גם לפני שני דורות ע"י רפיון מזגו והרכבתו בתולדה:

בהצלחה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:אדםאנושבן אדם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה