חגים ומועדי השנה
האם יש מצוות תוספת יום טוב בראש השנה?
- ו' אייר התש"פ
שאלה
שמעתי סברא שאין לקבל יו"ט מוקדם בר"ה משום שאין רצוננו להקדים את יום-הדין אך לא הבנתי את הסברא-
הרי עיקר הלימוד של מוסיפין מחול על הקודש נלמד מהפסוק שנאמר ביום הכיפורים שהינו בעצם גם יום-דין "מערב עד ערב"?
תודה מראש
תשובה
שלום רב,
נכון שכך מבואר במהרי"ל (סימן לג) שכתב, ויש שאין אוכלין ביום (דהיינו סעודת ליל ראש השנה מבעוד יום) כדי שלא יוסיפו מחול על הקודש בראש השנה משום שיום דין הוא.
אולם כתב הגאון רבי יוסף ענגיל זצ"ל בגליוני הש"ס (יומא דף פא עמוד ב) שנראה שאין כוונת המהרי"ל שאין תוספת כלל לראש השנה, רק מכיוון שהוא יום דין ראוי למעט בתוספת כל כמה דאפשר, ואין להוסיף רק זמן היותר מועט, וכדעת האומר שאפילו רגע נחשב תוספת. והביאו הגרצ"פ פראנק זצ"ל במקראי קודש ימים נוראים (סימן ד).
ולפי זה מיושבת קושייתך ממה שמפורש שיש מצוות תוספת יום טוב ביום הכיפורים למרות שהוא יום דין (וזכית לכוון לדברי הגאון רבי שלמה קלוגר זצ"ל בספרו שו"ת שנות חיים סימן סא), כי לעולם גם המהרי"ל מודה שיש מצוות תוספת יום טוב בראש השנה, אלא שראוי למעט בזה ככל האפשר.
עכ"פ להלכה נוקטים שיש מצוות תוספת יום טוב גם בראש השנה וכמו שכתב המגן אברהם (סימן תקפא סק"י) בשם הלבוש.
בברכה,
הלל מאירס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il