הלכות ומנהגים

שימוש בכספי מעשרות לקניית דירה לאמא

  • ז' אייר התש"פ
אא

שאלה

שלום רב,
שאלתי קצת ארוכה אך הפרטים נדרשים. אשמח לתשובה ולהנחיות.
מזה כשנתיים בדיוק אני נותן בשמחה כספי מעשר לצרכים של תורה, זיכוי הרבים, עניים ותלמידי חכמים. יתרה מכך, בשמונה חודשים מתוך השנתיים אני נותן חומש ועל כך אני עוד יותר שמח. מבחינתי זו אפשרות לעשות טוב ולא בהכרח כדי להתעשר וכיוצא בזה.
אימי יוצאת בחודש זה לפנסיה. לאחרונה עלתה אצלנו במשפחה האפשרות להשלים לאימי סכום כסף רציני ביותר כדי לעזור לה לקנות דירה בעזרת כספי הפנסייה שלה שמשתחררים בקרוב. חשוב לציין, שאין לאימי מקור הכנסה רציני פרט לכספי הפנסייה שישתחררו בקרוב, היא סובלת מנכות רצינית מזה כשנה לאחר תאונת עבודה ובמקרה "הטוב" תשתכר מקצבת נכות מסוימת ואולי מכמה שעות עבודה פה ושם אם במידה והיא תמצא משהו שיתאים (סביר להניח שלא).
לפיכך שאלתי: האם אני יכול לנתב את כספי המעשרות לטובת נטילת הלוואה והשלמת הסכום הנדרש לקניית דירה חדשה עבורה, במקום טוב וכפי שראוי לה לאחר כל כך הרבה שנים של ציפייה (מעולם לא הייתה לה דירה והיא עברה המון דירות בימי חייה)?
חשוב לציין, שלאחר חישובים שעשיתי ובעזרת הערכות שמתבססות על חיי היום יום שלי, לאחר העברת החומש, שכר דירה, מזון ושאר הוצאות קבועות סבירות אני נשאר עם עוגה כלכלית קטנה יחסית (כמה מאות שקלים). כך שאם אתבסס על פיסת העוגה שנשארה אל מול נטילת הלוואה של בערך כ-300000 שקלים, אימי על פניו לא תזכה להיכנס לדירה חדשה לעולם. מיותר לציין שבעת הזאת, להמתין להכנסת כספים נוספים תיתכן ותהיה המתנה חסרת תוחלת - לראייה, אימי איבדה מקרן הפנסיה שלה עשרות אלפי שקלים בגלל הקורונה וכל חודש שעובר היא משלמת שכר דירה שנזרק לשווא.
עזרה משפחתית נוספת כנראה ולא תהיה ואני אישית גם כך מעדיף להיות זה שנותן מגופו, צרכיו וכספיו את הכספים הנדרשים ולהיות בבחינת גומל טוב.
אני רוצה להוסיף את הדבר הבא, בתור אדם מאמין: ביום שחשבתי "להמיר" את כספי המעשר לטובת קניית דירה לאימי, הודיעו לי למחרת בעבודה שבעבור שלושת החודשים הקרובים, החברה לא תעביר את כספי קרן ההשתלמות לעובדיה, בינהם אני (אובדן של אלפי שקלים מיידית ויותר מכך בשל התשואה) כך שייתכן ואני מבין את הרמז מהקב"ה. עם זאת, יכול להיות שאני טועה ושאפשר לתרץ זאת כדבר מתבקש שקורה בגלל המשבר הכלכלי שפוקד את המדינה.
חשוב לציין, שהנני אדם נשוי כך שכביכול במידה ואני רוצה לבצע את המהלך הכלכלי של קניית הדירה, אני חייב לנתב כספים שלא הולכים ישירות לצרכי הבית, האישה וכו'.
לעצתכם אודה. מה לעשות? אני כרגע לא רואה מוצא אחר. ואם מסתכלים על מספרים יבשים - אין לדעת אם לאימי יהיו מקורות כספים נוספים (אולי פיצוי ועוגמת נפש בגלל התאונה אבל אי אפשר לבנות על כך), אם אנשי משפחה נוספים יעזרו ובכלל, כל אופציה אחרת שתשפיע על העניין.
אני כמובן מתכוון שלא לשחרר אותי מההתחייבות למעשרות אלא פשוט לרשום לעצמי לחובה להשלים את הכספים הללו ביום מן הימים (לאחר תשלום החובות לקניית הדירה).

תודה!

תשובה

שלום וברכה

זוהי מצוה גדולה שכוללת בתוכה הרבה מצוות היא לקנות לאימך דירה. זה כולל גמילות חסדים, צדקה, כיבוד הורים,. אין ערוך לשכרך ובוודאי שהינך יכול להפריש את המעשרות ולקנות בכסף זה לדירה. אימך.  בוודאי אינך חייב מעיקר הדין להחזיר את הכסף לאחר מכן לאיזה צדקה כל שהיא.  כי זה גופא מצוות צדקה מהודרת שניתן לקיימה ממעשרות. ראוי לפנים משורת הדין להשאיר 10 אחוז מהמעשרות לצדקות אחרות.

הסיפור של ההורדה של הקרן היא רק מהיצר הרע שרוצה להניאך ממצצוה רבה ויקרה זו, ובוודאי שזוהי הדרך הנכונה והראויה ביותר.

אין לספר לאימך שאתה נותן לה כספי מעשרות ובשכר זה תזכה לשפע ברכה והצלחה ולהבטחת התורה למכבד את אביו ואמו ויהי חלקך עימך אמן.

עלה והצלח,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:כיבוד הוריםצדקה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה