אמונה

אמונה

  • י"ב אייר התש"פ
אא

שאלה

שלום כבוד הרב.יש לי שאלה שמביך אותי לשאול אותה..איך אני יכולה להבין ...מה זה אלוקים?גם כאשה בוגרת אני חושבת שזה מישהו בשמיים שיושב על כסא מפואר.ואני יודעת שבתפילה אומרים שאין לו גוף.ולעומת זאת אומרים שמשה ראה אותו מאחור..הרב בבקשה תעזור לי להבין.תודה

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 
אלוקים הוא המציאות האמתית, שנמצא מאחורי כל מציאות אחרת. הכול מתקיים מרצונו ומכוחו.

לאלוקים אין גוף ולא דמות הגוף, הוא נמצא בכל מקום ובכל זמן. כלומר, אינסופי ונצחי.

 

אלוקים התגלה לנביאים בדמויות שונות כדי להביע את רצונו - במראה נבואה ודרך משל. במראה של מלך היושב על כסא מפואר המעיד על מלכותו וממשלתו בעולם, או בדמות של איש מלחמה על ים סוף - המראה את כוחו.

 

אלוקים, אשר יצר את כל היקום האדיר שאנו רואים ושולט בו, ודאי איננו חומרי. הוא מעבר לטבע, אינסופי, ומובן שאיננו מסוגלים להבינו, שכן אנו עצמנו יצורים חומריים שנמצאים בתוך העולם. גם המדע מוגבל רק לחקר העולם החומרי.
עם זאת, הבנתנו את מושג המרחב והזמן מאפשר לנו להבין טוב יותר כיצד הבורא, שנמצא מעבר לגבולות החומר, אינו תלוי בזמן, ולפיכך אינו צריך התחלה כפי שאנו, כיצורים חומריים, נצרכים להתחלה.
  

למעשה, כל דבר שאפשר לשאול עליו "למה הוא כך ולא אחרת?" מעיד על היותו מוגבל בידי כח אחר שקבע את גבולותיו. 

 

המציאות היחידה שלא צריכה סיבה ומגביל, יכולה להיות אך ורק המציאות האלוקית שאין בה אף גבולות כלל: מי שאינו חומר ואינו תלוי במרחב, כלומר אינסופי; ואין בו חילוק והפרדה המגבילים אותו, ולכן הוא אחד מוחלט; ואינו תלוי בזמן ושינוי, כלומר הוא נצחי ללא התחלה וללא סוף, ולכן נמצא בכל מקום ובכל זמן; ואינו מוגבל ברמת האינטליגנציה והידיעה שלו, כלומר יודע הכל ונמצא בכל, ובמילה אחת: אלוקים. 

מכיוון שאלוקים אינו מוגבל לאף תכונה והגבלה, אז לא ניתן לשאול עליו "מדוע הוא כך ולא אחרת".
אלוקים הוא איפוא המציאות היחידה שחייבת להיות קיימת בכל מצב ומאחורי כל מציאות אפשרית אחרת. ומכאן ההוכחה הפילוסופית הגדולה ביותר, שאלוקים הוא האינסוף, הוא שורש המציאות וסיבת כל הסיבות, והינו המציאות האמיתית שמקיימת אותנו.


וכמו שסיכם הרמב"ם בהלכות יסודי התורה (פרק א): "יסוד היסודות ועמוד החכמות, לידע שיש שם מצוי ראשון.  והוא ממציא כל הנמצא; וכל הנמצאים מן שמיים וארץ ומה ביניהם, לא נמצאו אלא מאמיתת הימצאו... הוא לבדו האמת, ואין לאחר אמת כאמיתו. והוא שהתורה אומרת "אין עוד מלבדו", כלומר אין שם מצוי אמת מלבדו כמותו"

 

כמובן שנכיר בצורה הטובה ביותר את אלוקים - דרך התורה אשר נתן לנו בהר-סיני. היא אשר מגלה לנו את חוכמתו, את רחמיו ומטרתו הטובה מאתנו.

 

כדי להבין טוב יותר מהו אלוקים, ומדוע ברא את האדם ועוד, אמליץ שתקראי חוברת קצרה שכתבתי בשם "שיחה גורלית". לקריאת החוברת, חפשי בגוגל את המילים "שיחה גורלית".

 

אשמח לעזור לך בכל שאלה.

  

בברכה,
דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:אלוקיםאמונהמהות הבורא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה