חברה והשקפה
תכלית הבריאה
- י"ד אייר התש"פ
שאלה
שאלתי שאלה זו בעבר אך או שלא נענתה או שנעלמה במייל....
הרי כפי שאני יודעת הקבה ברא את העולם מתוך שלמות להטיב לנו את ההטבה המושלמת (רצה לתת לא מתוך חוסר וצורך לתת אלא מתוך שלמות) אם כך איך זה מסתדר עם המשנה:כל מה שברא הקדוש ברוך הוא בעולמו, לא בכבוראו אלא לכבודו, שנאמר (ישעיהו מג), כל הנקרא בשמי ולכבודי בראתיו יצרתיו אף עשיתיו.
תשובה
בס"ד
שלום וברכה,
כשם שרוע נובע מחיסרון, כך טוב נובע משלמות.
הקב"ה הוא מושלם, אינסופי, ועל כן הקב"ה הוא טוב מושלם. רצון הטוב היא להטיב, להשפיע. זה טבעו של מי שיש לו הכל - להשפיע לאחרים מטובו האדיר והגדול.
חכמים רבים המשילו זאת לשמש המאירה, אשר אורה מגיע עד לארץ, אלא שהנבראים זוכים להנות מאותה בהתאם לדרגתם (החפרפרת לא תהנה מאור השמש כמו האדם). כך להבדיל, הטוב האלוקי ברא את הנבראים ומטיב להם בדרגות שונות לפי יכולתן, כאשר האדם נמצא בראש הפירמידה - כי הוא קיבל בחירה חופשית, על כן ניתן להטיב לו יותר מכל בריאה אחרת.
השמש מאירה בין אם יש או אין נבראים להנות ממנה, כי טבעה להאיר, וכך להבדיל, האלוקים טוב מטבעו.
הקב"ה ברא את בני האדם כדי להטיב להם מאורו, במטרה שיהיו דומים לו וקרובים אליו בעולם הבא. כך נאמר בתורה: "ויברא אלוקים את האדם בצלמו, בצלם אלוקים ברא אותו" (בראשית א', כז). האדם הוא נזר הבריאה. ומבחינה זו אנו דומים לבנים ובנות של הקב"ה: "כי בנים אתם לה' אלוקיכם".
ההטבה הגדולה ביותר שיש היא הרוממות הרוחנית, הגבורה שאותה משיגים באמצעות הנסיונות ומלחמת היצר בעולם הזה, בדומה לספורטאי שמשיג מדליה רק לאחר ניצחון בתחרות קשה. כך הנסיונות והבחירות שלנו בעולם הזה נועדו לרומם אותנו, ולהביאנו לדרגה רוחנית גבוהה, שבה נהיה דומים לבורא עולם בזכות הבחירות שלנו והמעשים שלנו.
כדי להבין נקודה זו בצורה ברורה, נא לראות את התשובה הבאה:
https://www.hidabroot.org/he/article/109596
בברכה,
דניאל בלס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il