חברה והשקפה
משלו של ה"שערי-תשובה"
- י"ח אייר התש"פ
שאלה
רבינו יונה מביא בתחילת חיבורו הגדול "שערי-תשובה" משל לאילו שמתמהמהים לחזור בתשובה לבית-סוהר שהאסירים הצליחו לפרוץ ולברוח אך א' מהם בחר להשאר וכאשר הגיע הסוהר שאלו הרי הפתח פתוח לפניך ואיך לא מיהרת הימלט על נפשך והעניש אותו על כך שלא ברח - כך כשלנו יש אפשרות - פתח לברוח מהיצרים ומהעומש על העבירה אך אם לא מנצלים זאת זה חמור מאוד.
הבנתי את הנמשל הרבה יותר מהמשל. למה האסיר שלא ניצל את ההזדמנות לברוח יהיה עליו טענות שלא נמלט?
תשובה
שלום וברכה
כאשר אסיר לא נמלט הוא מראה שהכלא לא מזיז לו והוא מזלזל במלך ובעונשיו ולא איכפת לו לשהות בכלא כי הוא לא רואה בזה כל רע. כך גם מי שלא שב בתשובה למרות שהדלת פתוחה בפניו הרי זה מראה שלא איכפת לו לחיות בחטא.
בברכה,
בנימין שמואלי
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il