באיזה נוסח התפללו בני ישראל במדבר?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום רב. 1.ברכת המזון ותפילה הן מצוות מהתורה.אבל את הנוסח חכמים תיקנו.אם כן מה לימד הקב"ה את משה בהר סיני לגבי המצוות הללו האם הוא ציווה בכלליות שצריך להתפלל ,ולברך אחר ברכת המזון 2.מה היה הנוסח שבנ"י התפללו במדברהאם כל אחד התפלל תפילה משלו 3.האם אישה נשואה חייבת לברך ולהתפלל בכיסוי ראשוהאם היא חייבת בכיסוי ראש בבית 4.מדוע מציינים את צום עשירי בטבת הרי זה מאורע שקרה בבית ראשון.לפי דעתי חכמים היו צריכים לקבוע יום צום על המצור שקרה בבית שני,שכן עד היום אין לנו בית מקדש.הבקעת החומות בבית ראשון היתה בתשעה לחודש,ובבית שני ביז לחודש.חכמים תיקנו צום אחד כדי לא להכביד על הציבור וגם הצום יותר משמעותי כי אין לנו בית מקדש עד היום. אם כן למה חשוב להזכיר את המצור של בית המקדש הראשון 5.עין הרע.מה זה עין הרע האם יש כוח בעיניים לגרום נזק לאנשיםאני לא מצליח להבין או שאולי בגלל שאדם מסתכל על חבירו שהוא מצליח אז עולה בו המחשבה "איך מגיע לו את כל הדברים האלה הרי הוא לא מקיים מצוות" ובגלל המחשבה פותחים לו את התיק בשמים ואז יש עליו מידת דין ובגלל זה נגרם לו נזק. בבקשה תרחיב בנושא 6.מדוע אם עשיתי הבדלה בלי יין,ואמרתי את כל הברכות חוץ מגפן,ברכת המבדיל בין קודש לחול היתה ברכה לבטלההרי לא אמרתי ברכה שאינה צריכהבסה"כ לא היה לי יין!!!אולי בכל זאת הברכה תופסת בדיעבד 7.מה קורה אם לא ישנתי כל הלילה ומתוך הרגל ברכתי ברכת על נטילת ידייםהאם ברכתי ברכה לבטלה

תשובה

שלום וברכה

 1.2. בענין תפילה נחלקו הרמב"ם והרמב"ן האם יש חובה להתפלל בכל יום, לדעת הרמב"ם יש חובה להתפלל בכל יום, אך אין נוסח קבוע וכל אחד יכול להתפלל כאשר אם ליבו. והנוסח אכן הותקן ע"י אנשי כנסת הגדולה. ברכת המזון אמרו חכמים שמשמה תיקן ברכת הזן, וכך הורה לעם ישראל לברך.

3. אשה נשואה מעיקר הדין אינה חיבת בכיסוי ראש בבית, והרבה מחמירים בכך. אך אין לה להתפלל בלי כיסוי ראש.

4. בתעניות מבואר תקנת התעניות היתה בבית ראשון ולאחר שחזרו לארץ נהפכו התעניות לששון ושמחה, והיו ימים טובים. ומשחזרו וגלו, חזרו וקיבלו עליהם את התעניות כולם, ומאחר שלא מוזכר בתנ"ך את יום הצום אל את חודש הצום, שינו את יום הצום בתמוז ליז` בו, מפני הפורענות שבאה עליהם עתה, אך עשרה בטבת שלא הייתה סיבה לשנותו ליום אחר, נשאר הדבר על מתכונתו. 6. עניין ההבדלה, אין להבדיל אלא על הכוס, והשוגג יתוודה וה` יסלח לך. 7. אין בזה ברכה לבטלה כי לדעת הרבה פוסקים חובה לברך לתפילה ובפרט לאחר הלילה.

בברכה - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה