חברה והשקפה

דברי חכמים

  • כ"א אייר התש"פ
אא

שאלה

כתוב בספר דברים פ' יז י - יא שיש חיוב לקיים מה שחכמים ציוו לנו לעשות, אם כן זה יותר חמור לעבור על דברי חכמים מעל דברי תורה כי וציווי חכמים עובר על דאורייתא ורבנן, אבל באיסור מהתורה עובר רק על דאורייתא.
תודה מראש.

תשובה

שלום וברכה

כך אמרו בגמרא עירובין כא ב דרש רבא, מאי דכתיב (קהלת יב, יב) "ויותר מהמה בני הזהר עשות ספרים הרבה" וגו', בני הזהר בדברי סופרים יותר מדברי תורה שדברי תורה יש בהן עשה ולא תעשה, ודברי סופרים כל העובר על דברי סופרים חייב מיתה ופירש"י: "שדברי תורה יש בהן עשה ולא תעשה, יש בהן שאין בהם חיוב מיתה, אבל דברי סופרים חייבין מיתה על כולן, כדכתיב (קהלת י, ח) 'ופורץ גדר ישכנו נחש'"..

אבל מה כבודו כתב שיש גם איסור תורה וגם איסור חכמים, אין זה כל כך נכון. כי כל הסיבה שאנו שומעים לדברי חכמים היא רק מכח צווי ה' כי ללא זה ציווי מפורש עלינו לשמוע לדברי חכמים לא היינו שומעים כלל לדבריהם. כל הסיבה שאנו שומעים לדבריהם היא רק בגלל צווי התורה ולכן יש פה בעצם רק ציווי אחד בלבד.

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:איסור תורהאיסור דרבן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה