תפילה וברכות

האם מברכים שהחיינו על פירות מורכבים?

  • כ"ג אייר התש"פ
אא

שאלה

האם מברכים שהחיינו על פירות חדשים (משולבים)? תודה

תשובה

שלום רב,

יש מחלוקת בין גדולי הפוסקים אם מברכים שהחיינו על פירות מורכבים, כי בשו"ת הלכות קטנות חלק א' (סימן ס) כתב, שאפשר שאין לברך שהחיינו על פרי המורכב מין בשאינו מינו, שאע"פ שהוא מותר באכילה, כיוון שנעשה שלא לפי רצון הבורא, אין לברך עליו שהחיינו. אולם בשו"ת שאילת יעב"ץ חלק א' (סימן סג) חולק וסובר, שאפשר וצריך לברך שהחיינו גם על פרי מורכב. ע"ש.

ולמעשה הרבה פוסקים הורו שיש לקחת פרי חדש אחר אשר אינו מורכב ויברך עליו שהחיינו ויכוון לפטור את הפרי המורכב. ואם אין לו פרי אחר לא יברך שהחיינו על הפרי המורכב, כי ספק ברכות להקל (ראה פסקי תשובות חלק ב' סימן רכה אות יד מה שציין בזה. ועיין שם עוד שהביא שכל המדובר הוא בפירות הבאים מהעצים שהורכבו זה בזה, אבל כשלקחו את גרעיני הפירות המורכבים ושתלו מהם עצים, אין בהם איסור כלל, ולכן לדברי הכל יש לברך עליהם שהחיינו. ובזמננו בדרך כלל רוב הפירות המורכבים המגיעים לשוק הרי הם מעצי הפרי אשר נשתלו מגרעיני הפרי המורכב, או שהם מורכבים במינם, ולכן יש לברך עליהם שהחיינו לכל הדעות).

ודעת הגר"ע יוסף זצ"ל שגם על פירות מורכבים (היינו אפילו פירות שגדלו על אותם עצים שהורכבו זה בזה) יש לברך שהחיינו (ראה שו"ת יביע אומר חלק ה' חלק אורח חיים סימן יט, וחלק ט' חלק אורח חיים סימן קי אות קיא, וחזון עובדיה ברכות עמודים תמב-תמה).

בברכה,

הלל מאירס

 

 

 

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:ברכת שהחיינופירות מורכבים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה