הלכות ומנהגים

האם יש להפריש מעשרות מדמי אבטלה שמקבלים מביטוח לאומי?

  • כ"ז אייר התש"פ
אא

שאלה

שלום כבוד הרב,
יש לי מספר שאלות בנוגע למעשרות:
1- במידה ורכשתי מוצרים והקדשתי אותם לעילוי נשמת אבי וחילקתי למספר אנשים.. האם זה יכול להיחשב ממעשרות? יש לציין כי לא כתבתי עליהם שהם נקנו מכספי מעשר על אף שתכננתי מראש שזה יהיה ממעשרות במידה ותהיה אפשרות. כמו כן, האם ניתן לשמור את המעשרות במהלך השנה ולהשתמש בה לצורך האזכרה של השנה (רכישת מוצרים לעילוי נשמת, תשלום לרב, רכישת מזון למשתתפים באזכרה ועוד..)
2- במידה ורוכשים מצוות לצורך עילוי נשמת נפטר כגון: נר בבית כנסת, תפילות, האם זה יכול להיחשב מכספי מעשר? וכן, במידה ומשלמים לתלמיד חכם שיעשה קדיש במשך השנה וילמד משניות לעילוי נפטר- זה יכול להיחשב מכספי מעשר?
3- האם ניתן להניח כל חודש את כספי המעשר שעליי לתת ולהביא אותם בבת אחת לאחר חודשיים או מספר חודשים, או שיש לתת מיד?
4- באופן כללי, במידה ועולים לתורה ומקצים סכום מסוים לתרומה לבית הכנסת זה יכול להיחשב ממעשרות?
5- האם יש להפריש מעשרות מדמי אבטלה שמקבלים מביטוח לאומי?
6- אני נוהגת להביא חלק גדול מסכום המעשרות לאימי שיש לה קושי כלכלי, אך לצערי היא כן יודעת שזה מכספי מעשר ורק עכשיו קראתי שבמידה ונותנים להורים אין לומר להם שזה מכספי מעשר. בכל מקרה זו הסיבה היחידה לכך שהיא תסכים לקבל ממני כסף, אחרת היא לא תקבל. מה עושים במצב זה?
7- ראיתי שצוין כי יש להוריד את הסכום של הבייביסיטר מההכנסה, במידה והילד שלי נמצא במעון על מנת שאצא לעבוד, זה נחשב כבייביסיטר ועליי להוריד את העלות של המעון מההכנסה ברוטו?

תודה רבה מראש!

תשובה

שלום רב,

1. אם חילקת את המוצרים לנצרכים זה יכול להיחשב ממעשרות. ולגבי האזכרה, אם תביאי רב שימסור שיעור תורה אפשר לשלם את ההוצאות ממעשרות.

2. נר וכו' יכול להיחשב מכספי מעשר. וכן קדיש ולימוד משניות (באורח צדקה פרק יא סעיף כו שמותר לשלם מכספי מעשר כדי שילמדו לעילוי נשמת הנפטר).

3. אפשר פעם בכמה חודשים.

4. אפשר, אולם ראי לגבי קניית העלייה מכספי מעשר https://www.hidabroot.org/question/274155

5. כן.

6. אם את לא משופעת בכסף באופן שאת יכולה להרשות לעצמך לסייע לאימך שתחיה בכספים שאינם מעשר, את יכולה לתת לה כספי מעשר למרות שהיא יודעת על כך - ראי https://www.hidabroot.org/question/262190

7. אם את שולחת את הילד שלך למעון כדי שתוכלי לעבוד, ואם לא היית עובדת לא היית שולחת אותו לשם, אז דינו כמו כל הוצאה שקשורה לעבודה שניתן לנכות לפני שמפרישים מעשר (באורח צדקה פרק יב סעיף ד והערה ה בשם הגרי"ש אלישיב, הגר"ש וואזנר, והגר"נ קרליץ זצ"ל).

בהצלחה רבה ובשורות טובות,

הלל מאירס

 

 

 

 

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:קדישמעשר כספיםדמי אבטלה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה